Hello,
Edellinen blogikirjoitus päättyi Pudongin lentokentälle.
Sieltä lähtenyt lento laskeutui turvallisesti pienin, ei niin tutunkuuloisin
kolinoin Delhin lentokentälle. Hätäpäivää tässä ei ollut, sillä tiesimme jo
että kone jatkaisi siitä parin tunnin odottelun jälkeen kohti Mumbain
lentokenttää. Lentoyhtiö oli vain keksinyt, että näin lennosta saataisiin
entistäkin kannattavampi, kun matkustajia voitiin vaihtaa myös Delhin kentällä.
Siitä, että oliko kyseessä edelleen ”suora lento” Mumbaihin, kuten lippua
myydessä oli mainittu, voidaan olla montaa mieltä. Joka tapauksessa, kun Delhin
matkustajat olivat poistuneet, tehokas siivoustiimi siivosi tyhjät istumapaikat. Sen jälkeen
lentokenttävirkailija-armeija kävi kahteen kertaan läpi kaikki koneessa olleet
käsimatkatavarat ja varmisti, että niille löytyy omistaja koneesta. Tämän
jälkeen koneeseen pystyttiin lastaamaan kyytiin uusia matkaajia ja lento kohti
Mumbaita voitiin aloittaa.
Welcome to India!
Kone laskeutui Mumbain lentokentälle kissan kiekaisun aikaan
– klo 4.30 paikallista eli klo 7.00 Kiinan aikaan. Nukkumaanhan tuossa ahtaaksi
pakatussa putkilossa ei taaskaan pystynyt muutamia silmien ummistuksia lukuun
ottamatta ja tässä kohtaa olisi helposti voinut olettaa matkaajan olevan varsin
lyhytpinnainen ja unelias... Tiesimme, että edessämme olisi vielä viisumirumba,
jonka jälkeen ”joutuisimme” olosuhteiden pakosta ottamaan taksikyydin
majapaikkaamme, koska metroverkkoa ei ole ja kaikkien ennakkolähteidemme mukaan
ruuhka-aikana kaikkien riksakyytien käyttö olisi kuulemma aivan toivotonta
puuhaa. Taksikyytejä saisi sovittua ennakkohinnoin ja tuo noin tunnin matka
kustantaisi ennakkotietojemme mukaan kohtuulliset 600 rupiaa (~8,60e), mikä
osoittautui täysin paikkansa pitäväksi informaatioksi.
Vaikka ajatukset olivat jo harhailleet pitkälle siihen
hetkeen, kun olisimme perillä majapaikassamme ja pääsisimme kuukahtamaan
petiin, oli todellisuus kuitenkin vielä kaukana tuosta hetkestä. Koneesta ulos
päästyämme, skarppasimme mielemme ja lähdimme seuraamaan opasteita kohti
baggage claim –sijaintia, josta voisimme noutaa matkatavaramme. Huomasimme
matkan varrella kyltin, jossa oli mainittu ”Visa on Arrival” ja muutamia maita,
Japania, Laosia ja ylpeyden aiheeksemme myös tekstin ”Finland” tuossa listassa,
missä esimerkiksi ruotsin nimi loisti poissaolollaan. Suomalaisten
ulkoministerien Aasian edustusmatkat eivät selkeästi olleet menneet ihan
hukkaan ja hurvitteluksi, kun jotain konkreettisiakin suhteita on selkeästi
saatu aikaseksi.
Tuo hetken tunnelman kohotuksen tuonut riemu loppui kuin
seinään, kun huomasimme, että kulman takaa löytyvä, vaatimaton tiski ammotti
tyhjyyttään, eikä siellä ollut ketään auttamaan meidän asiaamme. Pikku hiljaa
pelko ei niin sujuvasta toiminnasta alkoi kiivetä pitkin selkäpiitämme saavuttaen
tietoisuuden majapaikan askel askeleelta. Hetken arvottuamme, tulimme siihen
lopputulokseen, että ainoa vaihtoehtomme olisi mennä tuonne
passintarkastusjonoon, joka oli muutaman kymmenen metrin pituinen määrä ihmisiä
pakattuna siksak-muodostelmaiseen käytävään. Kun kohtuullisen parin kymmenen
minuutin odottelun jälkeen olimme viimein paikassa, josta pystyi valitsemaan
yhden lyhyistä passijonoista, valitsimme skarpeimman näköisen virkailijan jonon
ja päätimme kokeilla, mitä passitiskillä meille sanottaisiin.
Pienen arpomisen jälkeen virkailija pääsi siihen kohtaan,
missä hän kysyi meidän viisumeitamme. Sanoimme olevamme Suomesta ja että meidän
pitäisi saada sellaiset saapuessa. Sen jälkeen hän pyysi meitä seuraamaan ja
vei meidät passipisteiden ohi vuoroesimiehen huoneeseen. Siellä selvitettyämme
asiaa hieman, hän kyseli meiltä muutamia perukysymyksiä, varmisti että meillä
on hotellivaraus ja tarkasti, että meillä on myös lähtöpäivämäärä (lentolippu)
olemassa. Tuon jälkeen hän jopa soitti majapaikkaamme varmistaakseen varauksen
olemassa olon, jonka jälkeen pääsimme viimein asiaan: oli aika täyttää hieman
kaavakkeita.
Tuo asiamme selvittämään ryhtynyt vuorotirehtööri pyysi
meitä seuraamaan häntä passintarkastusten alkupäähän ja sieltä pöydän ääreen takaisin
samaisen tiskin lähesyyteen, jossa olimme aiemmin tyhjyyttä todistaneet. Siellä
täytimme Kiinankin saapumisilmoitusta tarkempia kysymyksiä sisältäneet
kaavakkeet, joissa kysyttiin paitsi molempien vanhempien nimiä niin omat
lokerot löytyivät myös isovanhemmille. Tässä kohtaa olimme kuitenkin jo
helpottuneita sillä asiammehan sentään eteni johonkin suuntaan. Kuviakin meiltä
kyseltiin mutta ne olimme vahingossa unohtaneet rinkkaan, joka nyt sijaitsi
ties missä kun emme päässeet laukkuhihnoille passintarkistuksen ohi niitä
hakemaan. Ilmeisesti kopiot passien kuvasivuista kuitenkin riittivät, koska
niitä kuvia ei tarvinnut lähteä metsästämään.
Kun tarvittavat tiedot lomakkeille oli täytetty, oli vielä
maksun aika. Mietimme, että onkohan meillä käsimatkatavaroissa riittävästi
rahaa, kun emme tienneet aivan tarkalleen mitä viisumit maksoivat. Yhden
viisumin hinta oli 60 USD:tä ja se aiheutti tullivirkailijoissa hieman
ihmetystä, kun halusimme välttämättä maksaa summan INR-valuutassa eli
paikallisissa rupioissa. Sekin kyllä pienen arpomisen jälkeen onnistui mutta
summa kuulemma vaihteli päivittäin aina hieman riippuen USD:n kurssista.
Tässä
välissä meidät oli saatettu takaisin passintarkastusten ohi tuonne
vuorotirehtöörin huoneeseen takaisin ja siellä he toivoivat, että toinen meistä
lähtisi apulaisen matkaan maksamaan viisumimme jonnekin toisaalle. Olisimme
halunneet molemmat mennä samalla mutta pienen selvittelyn jälkeen paljastui,
että ongelmana oli käsimatkatavaramme. Toisen piti jäädä niiden kanssa odottelemaan,
koska tuo maksupiste sijaitsi läpivalaisulaitteiden toisella puolella ja
ilmeisesti homma olisi ollut heidän mielestään liian vaivalloista käydä
lävitse. Niinpä toinen meistä seurasi tuota apulaista ja sujahti kätevästi ohi
läpivalaisulaitteiden kohti erästä valuutanvaihtopistettä, johon maksu
suoritettiin. Väsynyttä mieltä pisti väkisinkin huvittamaan teksti lentokentän
seinällä, jossa kehuttiin, kuinka kenttä pyrkii korkeaan tehokkuuteen kaikessa
sen toiminnassaan, huomioiden sen seikan, että meidän niinkin harvinainen
tilanne kuin viisumien hankinta oli kestänyt tuossa vaiheessa jo yli kaksi
tuntia – jostain syystä meistä tämä ei tuntunut yhtään tehokkaalta.
Olimme vainoharhaisesti ottaneet käsimatkatavaroihin hieman
alkuperäistä suunnitelmaa enemmän niistä rahoista, joita olimme jo Suomesta
käsin tänne matkalle vaihtaneet. Se päätös osoittautui tässä vaiheessa kullan
arvoiseksi, sillä meidän varaamat rahat riittivät juuri viisumeiden maksuun,
jotka kustansivat noin 3250 rupiaa (~46,50e) kappale. Kun viisumit oli maksettu
ja leimat laitettu kaikkiin kolmeen kuittikopioon, joista yksi jäi meille,
pääsimme jatkamaan ilman sen ”suurempia” passintarkastuksia kohti baggage claim
–aluetta. Mielessämme oli toivo siitä, että matkatavaramme olisivat vielä tallella
ja löydettävissä helposti tuon parin tunnin viivästyksen jälkeen. Paikalle
saavuttuamme huomasimme onneksemme, että tavaramme oli nostettu ystävällisesti
parin liukuhihnan väliin jäävälle alueelle ja saimme ne sieltä helposti. Tämän
jälkeen tarkistimme, että rinkkoihin tekemämme ”sinetit” olivat koskemattomia,
kaivoimme hieman lisää paikallista rahaa ja lähdimme hankkimaan itsellemme
taksia.
Kun löysimme prepaid-taxi lippuluukun ja kuulimme hinnan
olevan odottamamme mukainen, maksoimme taksista ja saimme lipukkeen jossa oli
tarkka autonumero. Ulkopuolella oli takseja rivissä ja heti joku yliavulias
auttaja pyrki auttamaan meitä löytämään taksimme, jonka olisimme löytäneet
varsin helposti myös ilman apua. Kun pääsimme oikean mustakeltakuvioidun,
ilmastoimattoman ”halpataksin” luokse, halusi tuo avulias henkilö vielä
välttämättä auttaa rinkkamme auton kyytiin ja syykin selvisi pian, kun hänen
kätensä oli kyytiin astumisemme jälkeen ojossa tippiä odottaen. Meillä oli
tuolla hetkellä vain isoja seteleitä ja jouduimme toteamaan kyselijälle
muutamaan otteeseen, ettei meillä ollut hänelle mitään annettavaa. Tämän
jälkeen tuo pienen VW Golfin kokoinen taksiautomme lähti meitä kuljettamaan vähäsanaisesti
eteenpäin. Saimme kuitenkin varmistettua, että hän tiesi oikean osoitteemme
ainakin suurin piirtein.
Ennen lentokentältä poistumista taksi pysähtyi vielä
hoitamaan jotain asiaa, jona aikana ensimmäinen laatuaan – pieni tyttö tuli
avoinna olevan taksin ikkunan taakse pummimaan ensin ”coins?”, sitten ”chocolate?”
ja viimeisenä vielä ”pen”? Noita matroja saimmekin sitten kuulla myöhemmin aika
moneen otteeseen Mumbaissa, vaikka emme kyllä vieläkään käsitä, miksi länkkärit
kuljettaisivat kuumuudessa sulavaa suklaata mukanaan tuonne tai mitä ihmettä
nuo nälkäiset lapset tekisivät niillä kuulakärkikynillä...
Majoittuminen Fortin alueelle
Majapaikkamme alueen, Fortin, taksikuskimme löysi helposti
noin tunnin ruuhkassa ajamisen jälkeen, jonka jälkeen myös tarkka osoite löytyi
yhden nopean kyselykäynnin jälkeen. Perille Travellers Inn:iin saavuimme
kaikesta rumbasta huolimatta varsin hyvissä ajoin, klo 8:n jälkeen aamulla,
jolloin saimme kuulla, että huoneita ei ole vielä vapaana ja joutuisimme
mahdollisesti odottamaan puoleen päivään, jolloin checkout-aika yleensäkin aina
on. Olimme tuolloin liian väsähtäneitä aikaiselle kaupunkikierrokselle ja toive
ehkä aiemmin vapautuvasta huoneesta mielessämme, päätimme jäädä hostelliin
odottamaan huoneen vapautumista – olihan meillä kuitenkin kirjat, joiden
parissa aikaa saisi helposti kulumaan.
Kyseisessä Hostellissa asiakaspalvelu on ensiluokkaista ja
siihen todella kiinnitetään huomiota, minkä todistaa liuta seiniltä löytyviä
mantrojakin, joissa todetaan muun muassa kuinka uuden asiakkaan voi löytää
kuukaudessa mutta menettää sekunneissa. Tämä todellakin näkyy hostellin
henkilökunnan palvelualttiudessa ja jokainen asia järjestyi erittäin helposti
kysymällä.
Hostellin heikkouksina oli kaksi asiaa: toinen oli se, että ilmainen
langaton verkko toimi vain alakerran käytävissä ja suurempi asia tässä kohtaa
oli se, ettei hostellissa ollut mitään kahvila- tai oleskelutilaa vaan ainoa
paikka oli istua puutarhamallisissa tuoleissa käytävällä. Niinpä tulimme
odottaneeksi siinä käytävällä istuen neljä tuntia toivoen, että joku ”kolleega”
travelleri toimisi normaalista käytöksestä poikkeavasti ja kirjautuisi ulos
ennen puolta päivää. Saimme lopulta huoneemme kolmannesta kerroksesta
siivottuna hieman klo 12 jälkeen.
Ei liene varmaankaan vaikeaa arvata, että
loppupäivä sujui pitkälti siistiytymisessä, nukkuessa ja vasta illalla pääsimme
liikkeelle. Hostellin huonepalvelusta
saimme kuitenkin varsin edullisesti, 50 rupian (~0,70e) kappalehintaan tilattua
parit aamupalat, jotka sisälsivät paahtoleipää, hilloa ja banaanit. Niiden
turvin jaksoi pitkittää varsinaisen aterian tarvetta ja pystyimme rauhassa
jäämään lepuuttamaan väsyneitä ruhojamme.
Uusi maa, uudet tuulet
Kun sisäiset akkumme olivat jälleen ladattuja energiasta,
oli aika ottaa ensikosketus Mumbain ympäristöön ja ennen kaikkea oli aika saada
ensimmäinen niin odotettu ateria. Koska päivä oli jo ehtoon puolella, päätimme
lähteä vai kevyesti kiertelemään lähialuetta ja etsimään sopivaa ruokapaikkaa
sekä ostamaan pullovettä. Vettä sai etsiä pienen tovin, ennen kuin ymmärsimme
että täällä ei ole mitään kioskiketjuja vaan katujen varsissa olevat
luukkutyyliset ”kiskat” myivät milloin mitäkin ja kaikkea mahdollista.
Sieltähän se vesikin sitten löytyi. Takaisin hostellille päin kävellessämme
keskityimme päivän tärkeimpään agendaan: löysimme ruokapaikan, josta saisi sitä
jo kauan kaivattua chicken tikka masalaa sekä naan-leipää. Päädyimme menemään
hieman maatason alle johtaneeseen idyllisen oloiseen paikkaan, jossa mahat täytettiin naanin ja masalan kanan lisäksi
rotilla, joka on naanin kaltaista leipää sekä mutton sadalla, riisillä sekä parin
huurteisen avustamana.
Herkullista chicken tikka masalaa, mutton sadaa, naania ja rotia. Jam Jam! |
Lassien luvattu maa - jälkkäriksi pakkohankintana vielä mango- sekä ananas-lassit. |
Tuo ruoan määrä voi helposti kuullosta suurelta, mutta koska
ruoka on Intiassa yleisesti halpaa, olemme päättäneet, että tilaamme mielummin
aina vähän ylimääräistä ja maistelemme molemmat kaikkea tilattua yhdessä sen
sijaan, että meiltä jäisi enemmän maistamatta kaikkia niitä herkkuja, mitä
intialaisella keittiöllä on tarjota. Kun pyrimme aina syömään jotain uutta,
saamme näin ainakin pintaraapaistua yli kymmentä erilaista ruokalajia matkamme
aikana. Muutoinkin olemme todenneet sen erittäin hyväksi tavaksi, että tilaamme
aina eri annokset ja jaamme ne sitten keskenämme. Se mahdollistaa entistä
suuremman rohkeuden valita kummallisemman kuulloisia annoksia, kun yhden huti
osuneen arvauksen seurauksena koko päivän menuu ei kuitenkaan ole pilattuna.
Suosittelemme kokeilemaan!
Ruoan jälkeen palasimmekin takaisin majoitukselle, jossa
tarkoituksemme oli hoitaa seuraavien päivien ohjelma kuntoon...
Slumdogging
Toiselle päivälle päätimme ottaa ohjelmaan hostelworldin
palautekommenteissa paljon kehutun slumtourin, joka kustantaisi 650 rupiaa
(~9,30e) per naama. Opastettuun kierrokseen kuuluu vierailu yhdellä Mumbain suurimmista
ja kuuluisimmista slummeista. Niinpä mainitsimme hostellimme respahenkilölle
halukkuudestamme osallistua seuraavaan aamun tourille. Pelkkä maininta asiasta
riitti siihen, että seuraavana aamuna saimme jopa muistutuspuhelinsoiton
huoneeseemme hieman ennen lähtöä, jotta tiesimme tulla oikeaan aikaan
alakertaan. Erittäin hyvää palvelua todettakoon.
Kohti slummia
Kierros starttasi aamulla kymmenen paikkella majapaikastamme
ja mukaan liittyi meidän lisäsi eräs jenkkiheebo. Kierroksen vetäjänä oli
kohtalaisen hyvää englantia puhuva, asiallisen oloinen ja siististi pukeutunut
opashenkilö, joka kierroksen mainoksen mukaan asui itsekin kyseisessä
slummissa. Myöhemmin tosin selvisi, että opas oli vastikään muuttanut pois
kyseiseltä alueelta, kun hintataso oli kuulemma noussut sittemmin liian
korkeaksi. Ilmeisesti edes slummilaiset eivät ole suojassa hirmuisen inflaation
kouralta J.
Slummin nimi, johon suuntasimme on Dharavi. Jos nimi
särähtää korvaan tutulta, se voi johtua siitä, että tätä kyseistä slummia on käytetty
kuvauspaikkana maailmalla kuuluisuutta niittäneen Slumdog millionairen tuotannossa. Meille näytettiin pari katua ja kapeaa käytävää,
joissa kyseisen elokuvan kohtauksia on kuvattu. Leffa on kyllä nähty, mutta
emme tietenkään osanneet tai pystyneet erottamaan mitään tiettyä kohtaa olleen
elokuvassa.
Kävelimme läheiselle historiallista arkkitehtuuria
edustavalle Chhatrapati Shivaji Terminusin juna-asemalle, joka sattuu olemaan myös
koko Aasian vilkkain juna-asema. Aseman läpi kulkee päivittäin yli 2,5
miljoonaa ihmistä. Junassa, joka on tarkoitettu 1800 hengelle, saattaa
ruuhka-aikana matkustaa jopa 7000 henkeä. Tämä ennakkotieto pisti vähän
hirvittämään.
Chhatrapati Shivaji Terminusin juna-aseman historiaa huokuva rakennus ei ruuhka-aikana. |
No, kolme länkkäriä kulkee kiltisti jonossa Intialaisen
oppaamme perässä. Opastamme on välillä todella vaikea erottaa muusta
paikallisesta väestöstä, kun kävelymatkalla juna-asemaa kohti alkaa olemaan
lievästi sanottuna tungosta. Yritämme silti parhaamme ja pysyimme sitkeästi mukana.
Kirkkaan värinen paita ei olisi ollut pahitteeksi oppaalle tässä tungoksessa
vaalean kauluspaidan sijaan, joka sattui olemaan myös joka toisen vastaankävelijän
valinta päivän asusteeksi.
Opas jätti meidät odottelemaan ryysikseen, kun hän kipaisi
hakemassa meille kaikille junaliput slummiasemalla siirtymistä varten.
Junamatka kesti vajaan tunnin ja matkalippu kustansi 10 rupiaa (0,14e). Kukaan
ei missään vaiheessa ollut kiinnostunut tarkistamaan matkalippujamme ja
kanssamme kulkenut jenkkinuorukainen tiesi myös kertoa enemmän junaa
käyttäneenä, ettei sitä oltu tarkistettu koskaan hänenkään matkustaessaan.
Pummilla olisi siis ollut ilmeisen
helppoa matkustaa mutta ilmeisesti tämä kansa on sen verran reilu, että junien
liikennöinti on edelleen kannattavaa tälläkin menetelmällä.
Junat muistuttavat karuine vaunuineen ja ristikkoikkunoineen
jotain karjan kuljetukseen ja vankilan välimaastoon sijoittuvaa tilaa. Junien
ovet pysyvät auki koko junamatkan ajan, eikä siis ole mitenkään epätavallista
että joku mattimyöhäinen juoksee junan kiinni (tai ainakin yrittää juosta) ja
hyppää kyytiin junan lähdön jälkeen. Lisäksi täysissä junissa saattaa roikkua
ihmisiä osin ovien ulkopuolella – turvallista toimintaa!
Erityispiirteenä mainittakoon vielä, että ensimmäinen vaunu on
aina pyhitetty kokonaan naismatkustajille, jotta nämä saavat matkata rauhassa.
Me istuskelimme tietysti kaikki kuitenkin samassa vaunussa muun massan joukossa
ja matka sielläkin taittui varsin rauhallisesti. Mielenkiintoisia havaintoja
oli kaksi: junassa oli melutaso varsin kohtuullinen, eivätkä ihmiset huutaneet
puhuessaan toisilleen – päinvastoin. Lisäksi pienet käsieleet riittivät siihen,
että ihmiset tiivistivät penkkiriveillä pakkautuen ahtaasti kohti reunaa, jotta
toinen kanssamatkustaja mahtui änkeämään vielä penkin päähän – varsin
huomaavaista käytöstä siis.
Noin tunnin matkan jälkeen saavuimme perille kohteena
olevalle juna-asemalle. Juna oli tässä vaiheessa aivan tupaten täynnä
(meikäläisten mittakaavassa katsottuna) ja oppaamme kehoitti poistumaan nopeati,
sillä juna ei kauaa laiturilla matkustajia odottelisi. Jostain syystä uskoimme
väittämän nielemättä ja olimme varsin nopeita liikkeissämme.
Asemalla opas ilmoitti, että joudumme odottelemaan noin
puolisen tuntia, kun seuraamme oli tarkoitus liittyä lisää slummiin haluavia
matkailijoita. Kävimme tuona aikana
hieman kiertelemässä aluetta ja katselemassa maisemia. Asema ei siis kuitenkaan
ollut vielä slummien keskellä vaan siitä on lyhyehkö kävelymatka kohteeseen. Aseman
läheisyydessä oli Mumbaille tyypillisiä pikkukatuja, joiden varret ovat täynnä
erilaisia tavaroita kauppaavia pikku kojuja ja kohtuullisesti ihmisiä
asettuneena katujen ympäristöihin.
Tyypillinen mumbailainen katukuva. |
Kun puolisen tuntia oli kulunut, kuulimme oppaaltamme, että
nuo odottamamme henkilöt liittyisivät joukkoomme vasta myöhemmin ja lähdimme
suuntaamaan kohti slummia. Kuvia slummialueella ei valitettavasti saanut ottaa,
koska opaskiertueen järjestänyt yritys oli sopinut paikallisten kanssa, että
heidän yksityisyyttään kunnioitettaisiin vastineeksi luvasta käydä katsomassa
heidän elinympristöään. Tämä asias tietysti pikkasen harmitti, mutta oli varsin
ymmärrettävää. Matkanjärjestäjä lupasi kuitenkin lähettää muutaman ennalta
valitun kuvan sähköpostilla muistona kierroksesta. Kuvia saa kuulemma käyttää
vapaasti, joten niin myös päätimme tehdä.
The slum – kymmenen mieltä järisyttävää tosiasiaa
Ennen kuin pääsemme syvemmälle slummien maailmaa, linee hyvä
käydä läpi muutamat perusasiat Mumbain slummeihin liittyen...
Ensiksikin, sanalla ”slummi” viitataan täällä alueeseen,
jossa on laittomasti rakennettuja taloja
tai niitä etäisesti muistuttavia hökkeileitä sijoitettuna kaupungin tai valtion
maalla. Slummialueet ovat kuitenkin sen verran organisoituja, että alueella on
tarjolla vuokra-asuntoja, joiden vuokran keräyksen hoitaa tuttavallisesti
”slumlordiksi” tituleeratut henkilöt, joilla ei ole mitään tekemistä kaupungin
virkakoneiston kanssa. Jostain syystä tämä on kuitenkin ihan ok juttu ja jos
pieni, noin yhdeksän neliön ovella
varustettu betoniluukku idyllisessä ”lähiöympäristössä” kiinnostaa, niin
sellainen irtoaa muhkeaan 2500 rupian (~35,71e) kuukausihintaan – viidellä
tonnilla saa jopa kaksi päällekäistä koppia!
Toinen mainitsemisen arvoinen asia on se, että jopa Intian
valtiokin tietää sen asian todeksi, että Intia tarvitsee slummejansa. Se on
aikojen saatossa kasvanut riippuvaiseksi slummeista ja siksi slummit saavat
olla paikoillaan. Vaikka se voi olla länsimaalaisesti katsottuna melkoisen
uskomaton väite, niin ilman slummien tuottamia palveluita, Mumbain kaupunki ei
toimisi. Syyt tälle kerrottakoon hieman myöhemmin.
Voiko elämää olla hehkeämpää? |
Kolmantena asiana todettakoon, että slummi on aivan
uskomaton kompleksi, ainakin mitä tähän vierailemaamme Dharavin slummiin tulee.
Sieltä löytyy kaikkea, mitä slummien asukki voi tarvita. Kyseessä on oikeastaan
”pieni kaupunki kaupungin sisällä” – kuten oppaammekin asian ilmaisi. Slummista
löytyy niin klinikat, sairaalat, koulut, ruokakaupat, apteekit, asunnot ja hyvin
paljon erinäisiä työpaikkoja.
Neljäs seikka: Mumbain alueella on yhteensä noin 2000
slummia. Kaupungissa asuu arviolta 26 miljoonaa asukasta, joista noin 60 % asuu
näissä kodikkaan tunnelmallisissa slummeissa. Todettakoon kuitenkin, että
slummien vastapainona Mumbaista löytyy myös vauraampaakin väkeä.
Etelä-Mumbaista löytyy asuinalueita, joiden neliöhinta ei kalpene edes
Manhattanin saaren hintatasolle. Siitä voinee ottaa osviittaa sille, kuinka
vaurasta väkeä näillä ”rikkaiden alueilla” asuminen vaatii.
Viides asia – kuppikunnat: Muslimit, hindut etc. asuvat
kaikki nykyään omilla alueillaan, joiden lisäksi Intian eri maakunnista tulleet
henkilöt ryhmittyvät omille alueilleen. Aiemmin tilanne oli se, että slummeissa
kaikki ihmiset asuivat sekaisin taustasta ja uskomuksistaan huolimatta mutta
sitten 2000-luvulla tapahtuneissa mellakoissa tilanne muuttui
vähemmistöasukkaille sen verran epämieluisaksi, että he lopulta muuttivat
”omiensa” asuttamille alueille ja siten slummien väestö organisoitui tällä
tavalla. Sittemmin kanssakäyminen eri kansanryhmien kanssa on taas vakiintunut
rauhalliseksi kanssaelämiseksi mutta syntynyt väestön ryhmittyminen jäi
pysyväksi ilmiöksi alueille.
Kuudes pointti – infrastruktuuri ja ”kunnallistekniikka”:
Slummeissa ei tietenkään asuta, kuin kivikaudella vaan bisnekset ja eläminen
vaatii osaltaan nykytekniikkaa. Slummien alueelle tulee sähköä ja vettä. Veden
käyttöä on rajattu kuitenkin 5-8h /pv, jonka aikana sitä varastoidaan talteen
vesitynnyreihin. Vedestä maksetaan pieni kiinteä hinta ja sähköstä maksetaan
kulutuksen mukaan eli taloiksi luokiteltavissa asumuksissa todellakin on omat
sähkömittarinsa. Vaikka oppaamme mukaan vesi- ja sähköliitynnät ovat täysin
laillisia niin mielestämme niiden kaapeloinnit eivät kuitenkaan ole nähelläkään
turvallisuusnormeja täyttäviä...
Palotarkastajan unelma: slummien sähköviritykset tuskin häviävät "kekseliäisyydessään" edes Suomen pizzayrittäjien tekemille virityksille. |
Seitsemäs seikka – slummilaisten oikeudet: Vuonna 1995
Maharashtran osavaltiossa tuli voimaan Slum Rehabilitation Act, joka takaa häätösuojan
kaikille slummeissa asuville, jotka pystyvät todistamaan asuneensa kyseisessä
slummissa jo ennen tammikuuta 1995. Tuolloin kaikkia slummeissa asuneita
kehoitettiin kirjautumaan viralliseen rekisteriin saadakseen kyseisen lain
tuomat oikeudet. Lain mukaan jos kaupunki tai jokin muu taho haluaa ottaa slummikäytössä
olevaa maata takaisin haltuunsa, joutuu se kysymään hyväksyntää slummissa
asuvilta. Hyväksyntään tarvitaan korkea enemmistö ja sen lisäksi asukkaille
joudutaan tarjoamaan uudet asunnot. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa sitä,
että heille rakennetaan kerrostaloalue jonnekin lähialueelle, jonne saadaan
tiivistettyä väestöä. Tilalle tarjottavan asunnon varustelutasosta meillä ei
ole tietoa mutta se tuskin paljoa voi hävitä näille nykyisille asumuksille.
Slummialuetta itselleen haluavan rakennuttajan kannattaa kuitenkin
olla nopea liikkeissään, kun vanha slummialue on raivattu entisistä
asumuksistaan. Alueella jossa kävelimme oli yksi raivattu maaläntti, jonka
tilalle ei kuitenkaan syystä tai toisesta oltu rakennettu mitään heti.
Rakentamaton alue oli sitten otettu hyötykäyttöön ja se toimi kaatopaikkana
slummin jätteille, jotka eivät ilmeisesti kelpaa enää kierrätettäväksi ja joita
poltetaan tasaiseen tahtiin kun määrä alkaa kasautua liian suureksi.
Kahdeksas kohta – slummien lapsien tulevaisuus: 100%
lapsista käy nykyään koulua, jossa opetuskielenä on yllättäen englanti. Valtiolla
on ollut haasteellista saada erityisesti tyttölapsia koulun penkille, koska
monet vanhemmat ovat katsoneet tyttöjen kouluttamisen olevan turhaa – hehän
menevät kuitenkin naimisiin ja päätyvät kotiäideiksi. Niinpä porkkanaksi valtio
tarjoaa seuraavaa: tyttölapset saavat 500r/kk talletuksena heille kirjatulle
tilille, josta rahat voidaan nostaa aikaisintaan parin vuoden päästä koulun
aloittamisesta. Sen lisäksi heidän perheilleen annetaan kuukausittain
ruokatarvikkeita. Lisäksi kaikille lapsille, jotka asuvat yli kahden kilometrin
päässä koulusta, annetaan polkupyörät. Nämä motivointikeinot ovat ilmeisesti
purreet, sillä nykyään tosiaan kaikki slummien lapset on saatu koulujen
penkeille.
Yhdeksäs teesi – omistusasuminen on pop myös Intian
slummeissa: Slummien asukkaista jopa 60 % omistaa asuntonsa huudeilla. Asunto
kulkee sitten perintönä lapsille, jolloin monilla perheillä on juuret
kylvettyinä syvälle slummien pohjamutiin. Tästä johtuen monet, jotka nykyään käyvät
töissä muualla, kuten pankeissa, kaupoissa, virastoissa tai muissa siisteissä
sisätöissä, asuvat silti edelleen slummeissa sillä yhteisöstä on muodostunut
heille suuri perhe.
Kymmenes ja viimeinen virstanpylväs – naisen paikka:
Slummeissa on myös kokonaisia perheitä ja sitä kautta myös naisia, vaikka
miehet ovatkin valtaenemmistönä edustettuina. Intialle tyypilliseen tapaan
slummien naiset työskentelevät kotioloissa, jotta he voivat samalla hoitaa perhettään.
Koska naisetkin haluavat työskennellä ja tienata leipää, on Intiaan perustettu
ei-valtiovetoinen orgranisaatio, joka välittää töitä naisille tehtäväksi
kotioloissa. Näitä töitä ovat esimerkiksi riisipohjaisten leipien kuivatus ja
erilaiset kankaiden käsittelyyn liittyvät tehtävät. Palkka näissä töissä
perustuu useimmiten kappalemääriin, jolloin töitä pystytään tekemään oman kyvyn
ja perheen hoidolta jäljelle jäävän ajan mukaan.
Dharavi
Dharavin alue on kooltaan 1,7 neliökilometriä, jolla
arvioiden mukaan elää noin miljoona asukasta. Osa heistä on jopa virallisesti
rekisteröityneenä ja osa taas ei. Uusia ihmisiä virtaa slummeihin lähes
päivittäin, kun ihmiset (useimmiten miehet) siirtyvät töiden toivossa maalta
kohti kaupunkia. Niinpä virallisia lukemia on erittäin vaikeaa ylläpitää. Maalta slummeihin töitä tekemään tulleet
(mies)henkilöt lähettävät usein rahaa perheilleen maaseudulla, jotka eivät
pärjäisi ilman näitä avustuksia.
Tyyli ja look on ainakin kaava-alueella yhtenäinen. |
Niille, keitä ura slummien syövereissä kiehtoo, mainittakoon
kuitenkin se, että työt eivät välttämättä ole aivan sitä suurta loistoa, mitä
kuvitella voisi... Slummissa työskentelevän henkilön päiväpalkka liikkuu 150–200
rupian (~2,14–2,86e) paikkeilla. Tuolla palkalla tulee ilmeisesti kuitenkin
toimeen, kunhan ei ihan jokaisen vuoden tuoretta älypuhelinmallia halua.
Esimerkiksi sairauden yllättäessä, lääkärintarkastus alueella maksaa
yksityisklinikalla noin 100 rupiaa, jolloin se ei vie edes koko päivän palkkaa.
Lisäksi työntekijät saavat yleensä nukkua työpaikoillaan, jolloin heiltä ei
kulu rahaa asumiseen.
Työpäivän mitta on 10–12 tuntia eikä viikonpäivillä ole
ilmeisesti mitään merkitystä. Uskomme, että työn hakijoita on enemmän kuin työn
tekijöitä, jolloin hommat kannattanee hoitaa kunnolla mikäli haluaa paikkansa
säilyttää. Ammattiliitot tuskin ovat kovin vahvoilla näissä työpiireissä.
Dharavin slummin tärkeydestä Mumbaille antanee hieman kuvaa
se, että alueen vuoden liikevaihto liikkuu vaatimattoman 650 miljoonan USA:n
dollarin paikkeilla. Mistä tämä uskomattoman suuri liikevaihto sitten syntyy?
Vastaus on nerokkaan yksinkertainen: Kierrätyksestä ystävät hyvät,
kierrätyksestä. Ja tässä aletaan olemaan asian ytimessä, miksi slummit ovat
erityisen tärkeitä kaupungeille.
Sanalla sanoen: kaikkea kierrätetään. Jotkut intialaiset ansaitsevat leipänsä
keräämällä roskia ympäri kaupunkia ja myymällä sitä slummeihin. Slummit ostavat
roskaa ja lajittelevat sekä kierrättävät saaliin. Kaikki roska ei suinkaan tule
Mumbaista tai edes Intiasta vaan myös esimerkiksi Kiina ja USA kuljettavat
Intiaan jätettä, joka kierrätetään Intian slummeissa. Uskomatonta, mutta totta.
Muovin keräys on Dharavissa kaikkein suurinta bisnestä.
Muovit lajitellaan omiin väreihinsä, ne putsataan, rouhitaan pieniksi paloiksi
ja ne sulatetaan uusiokäyttöön. Tätä toimintaa varten alueelle on jopa pesiytynyt
muutamia insinöörismielisiä, jotka ovat kehittäneet niin hyviä
muovinmurskaimia, että niitä jopa valmistetaan ja myydään ulkomaille –
slummista käsin tietysti.
Vesipulloja uusiomuovista ei tehdä, mutta ilmeisesti kaikkea
muuta kuitenkin. Jokainen vaihe tapahtuu eri ”firman” toimesta. Edellinen vaihe
myy prosessoidun tavaran seuraavalle ”firmalle”, joka oman käsittelynsä jälkeen
myy tavaran aina edelleen.
Toinen kova bisnes on pahvi ja kartongit. Jätteenä tuodut
ehjähköt pahvilaatikot pyritään kunnostamaan ja myymään takaisin samoille
yhtiöille, joiden logo niiden kyljessä jo valmiiksi komeilee. Huonokuntoiset
kasataan uusiksi laatikoiksi ja myydään sille, kuka niitä ikinä haluaakaan
ostaa. Ne osat, joita ei voi enää käyttää uudelleen, menevät uuden massan
tuottaiseen. Juuri mitään ei heitetä hukkaan. Se lämmittää todella näidenkin
matkalaisten sydämiä tietää, että kaikki ne jätemäärät joita nämä ihmiset heittävät
kadulle, päätyvät lopulta kierrätykseen, kun joku ne käy rahankuvat silmissä
keräämässä talteen.
Alueella tuotetaan myös nahkaesineitä alusta loppuun: Vuohien
nahat tulevat yhteen paikkaan varastoon, toisessa ne pestään ja kolmannessa niistä
poistetaan karva jne. Lopputuotoksena niistä syntyy laukkuja, vöitä, lompakoita
ja muita kestokulutustarvikkeita, joita myydään sekä yksittäisenä kappaleena
asukkaille että massoina suuremmille yrityksille, jotka painavat omat logonsa
tuotteisiin ja myyvät ne hienoissa myymälöissään tyytyväisille länkkärituristeille
ja muille rahakkaille asiakkaille. Alkulähteeltä laadukkaan näköisen nahkavyön
olisi voinut ostaa 500 rupian (~7,14e) hintaan ja vetoketjuin ja hienoin
saumoin varustetun nahkakäsilaukun vastaavasti 1200 rupialla (17,4e).
Slummissa harrastetaan myös monenlaisia muita bisneksiä: Dharavissa
tehdään erilaisia saviruukkuja, ommellaan vaatteeita, värjätään kankaita isojen
firmojen toimeksiantona, tehdään paikallisia riisileipäherkkuja myytäväksi,
ostetaan hotellien asiakkailta jääneitä saippuajämiä, joista tehdään kaikki
brändit yhdistäviä sekasaippuoita, puhdistetaan ja kierrätetään erilaisia
peltipurkkeja kuten maalipönttöjä, erotellaan ja kierrätetään metalleja kuten
alumiinia jne – lista sen kuin jatkuu.
Kekseliäisyyttä näillä slummien asukkailla siis riittää.
Vaikka helposti voisi kuvitella asioiden olevan toisin, nämä ihmiset
vaikuttivat olevan varsin iloisia ja tyytyväisiä olemiseensa. Heillä on katto
pään päällä, työ, sähköä ja vetta, yhteisö sekä paikka mihin kuulua. Asiat
voisivat olla paljon huonomminkin ja se tunnutaan tiedostavan slummissa.
Slummin asukkaat olivat ystävällisiä ja monet tervehtivät
meitä kulkiessamme ohi enemmän ja vähemmän kapeita katuja pitkin. Lapset
kyselivät simppeleitä asioita yksinkertaisella englannilla ja kertoivat
oppallemme, etteivät haluaisi mennä kouluun nukkumaan kun muualla olisi paljon
parempia nukkumapaikkoja. Nyt Ramadanin aikoihin he joutuvat heräämään niin
aikaisin että koulun alkaessa silmät eivät tahdo enää mitenkään pysyä auki.
Kuvassa yksi slummin pääkaduista. |
Kuten tekstin määrästä voinee päätellä, kokemus oli meille
aivan mieletön. Mielenkiintoa ja näkemistä riitti ja tämä oli todella näkemystä
avartava kokemus kaiken kaikkiaan. Voimme lämpimästi suositella tätä kaikille
Mumbaissa vieraileville kaupungin parhaana antina. Opas hoiti hommansa
kiitettävästi ja pääsimme käymään useissa hikipajoissa katsomassa päivittäistä
toimintaa. Slum tourin toiminnan takana on Mystical Mumbai day tours –yritys,
joka järjestää myös muita kaupunkiaktiviteetteja. He kertoivat palauttavansa
osan tuotosta slummiyhteisölle vuokraamalla slummista luokkatilaa ja
palkkaamalla opettajia opettamaan paikallisia nuoria yliopistossa tarvittavien
aineiden preppaukseen.
Slum tourin jälkeen oppaamme saattoi meidät slummin
juna-asemalle ja osti meille junaliput takaisin lähtöasemalle näyttäen samalla
oikean junan. Perille päästyämme kävimme tuon kanssatravellerimme, syksyllä
tohtorinopintonsa aloittavan jenkkinuoren kanssa yhdessä päivällisellä
nauttimassa annokset Thalia ja juttelimme läpi kaikki USA:n ja Euroopan polttavat
taloudelliset ja poliittiset kynnyskysymykset sekä tietysti Aasian kokemuksiamme.
Thali, joka suomeksi käännettynä tarkoittaa lautasta, on muuten
vegetaristiruokaa, johon kuuluu yleensä useita erilaisia soosseja,
Chapati-leipää. Lisäksi asiaan kuuluu, että annoksen soosiastioita täytetään
niin kauan kunnes ruokailija katsoo olevansa kylläinen – ei siis huono diili
ollenkaan. Annokset nautittuamme vetäydyimmekin kylläisinä majoituspaikkaan
suunnittelemaan seuraavien päivien ohjelmaa ja ”ekskursiomme” seuraavaa
määränpäätä.
Gateway to India ja kaupunkikierros
Kolmantena päivänä Intian maalla päätimme tehdä omatoimisen kaupunkikierroksen
ja tutustua Mumbaihin hieman pintaa syvemmältä. Olimme aiemmin saaneet
sellaisen fiiliksen, että Mumbaista puuttuisivat ne kaikki suuret
kauppakeskittymät, aukiot ja muut kaupunkien keskustoille ominaiset piirteet.
Tämä olettamus perustui siihen, että keskeisimmäksi alueeksi luokitellun majapaikkamme
lähiseudun, Fort-kaupunginosan ympäristö vaikutti olevan vain täynnä noita
pikkukatuja pikku kioskikauppoineen. Niinpä halusimme nyt varmistaa, olisiko
asia tosiaan näin että näinkin suuri kaupunki pystyisi toimimaan ilman perus
kaupunkihierarkioita ja suunnitellun oloista kaupunkikaavaa.
Otimme ensin kompassisuunnaksi etelän ja lähdimme talsimaan
pienoisessa tihkusateessa. Monsuunikausi oli nyt päässyt yllättämään ja sadetta
alkoi esiintyä päiväsaikaankin runsaiden kuurojen ja pienten tihkujen muodossa.
Tuo nyt ei sinänsä meitä niinkään haitannut, kun sade ei kuitenkaan ole täällä
kylmää, eikä ilmakaan liioin.
Näimme kävellessämme hienon rakennuksen, josta pysähdyimme
ottamaan kuvia. Eipä mennyt pitkäänkään, kun joku univormuun sonnustautunut
heppu huutelee että ei saa kuvata! Sen jälkeen hän käski, että ottamamme kuvat
on poistettava heti. Hämmentyneenä poistamme kuvat kamerasta ja näytämme
ruudulta herralle, ettei siellä enää ole kyseisen rakennuksen kuvia. Kyseessä
olikin paikallinen Fort Knox eli Reserve Bank Of India. Toki nämä matkaajat olisivat
osanneet palauttaa nuo kortilta ”poistetut” kuvat muutamassa minuutissa
läppäriä käyttäen mutta ei se rakennus nyt ihan niin hieno ollut, että tuota
vaivaa olisi viitsinyt alkaa näkemään. Täytyy kuitenkin sanoa, ettei nämä
turvallisuuspolitiikat vielä ihan täysin vakuuta meitä tuon pankin
murtovarmuudesta.
Tyydyimme kuvaamaan sitten muita alueen rakennuksia. Tässä rakennuksessa sijaitsi town hall ja kirjasto. |
Mumbain kaupungin iäkkyydestä kertovat ympäriinsä löytyvät vanhan arkkitehtuurin tyyliin tehdyt rakennukset. |
Suhteellisen lyhyen talsimisen jälkeen saavuimme selvästi
ensimmäiseen määränpäähämme eli Gateway to Indian luokse. Kyseessä on
kirjaimllisesti portti, joka osoittaa mereltä Intian maaperälle. Ei sillä, että
sen ympärillä mitään muureja olisi mutta portin merkitys lienee lähinnä symbolinen.
Gateway to India on nykyisin paikallisten suosittu kohtaamispaikka
turistinähtävyyden lisäksi. Tässä tapauksessa turisteista suurin osa oli maalta
kaupunkiin tulleita intialaisia.
Mumbain turistirysä - Gateway to India. |
Portin läheisyydessä sijaitseva näyttävä hotelli. |
Ennen kun ehdimme mennä tuon aidalla ympäröidyn kohteen
turvatarkistuksen läpikään, saapuivat jo ensimmäiset kaupustelijat paikalle
tyrkyttämään meille nähtävyyskierroksia kaupungin saloihin, postikortteja ja
jotain muuta krääsää. Sanoimme nyt vain katselevamme tämän nähtävyyden ja
jättävämme kiertoajelut toiseen kertaan. Kuljimme tarkastuspisteiden läpi torimaiselle alueelle
sisään. Naisille ja miehille oli erikseen omat jononsa, jossa oli naisten puolella
naisvartija tarkastamassa repun sisällön. Paksu kirja repussa oli ainoa heitä
kiinnostanut partikkeli, joka oli selattava läpi tarkasti. Sisään päästiinkin sitten ongelmitta ja
turvatarkastaja jopa sai häädettyä jonkin kaupustelijan, joka olisi halunnut
tarjota jotain ”elämän diiliä” kesken turvatarkistuksenkin.
Tässä vaiheessa sade yltyi taas hieman kovemmaksi ja sateenvarjot
oli aika kaivaa taas pään suojaksi. Yritimme ottaa rauhassa edes muutamaa
valokuvaa kohteesta, mutta siitä ei meinannut tulla yhtään mitään. Koko ajan
tuli joku intialaisperhe tai vastaava kysymään saako he ottaa kuvan meistä
poseeraten vieressämme tai vaihtoehtoisesti joku korttimyyjä tai kiertoajelun
tyrkyttäjä. Kiinasta tuttu linssiludeilu siis jatkui mutta nyt panokset
kovenivat vielä aivan uusille tasoille: eräs perhe nimittäin vaatimalla vaati,
että pitelemme heidän pienokaista tyttöään sylissä samalla kun he ottavat kuvan
yhdessä muiden perheenjäsenten kanssa. Mikä vielä kummallisinta, he maksoivat
tästä kuvasta paikalliselle valokuvaajalle. Tätä filmitähteilyä jatkui tasan
niin kauan, kunnes päätimme lähteä paikalta muutamien pikaisten valokuvien oton
jälkeen. Omat kuvamme jouduimme ottamaan siten, että pyysimme noita ”kuvausjonoon”
tyrkänneitä siirtymään ensin pois tieltä ennen kuin suostuimme heidän kuvaansa.
Tähtenä elely on aika rankkaa hommaa ja siksi päätimme vetäytyä pikimmiten. On muuten
aika mukavaa olla tavis noin niinkuin normaalissa elämässä.
Täällä turistirysässä eräs seikka vasta iski oikein toden
teolla. Tajusimme, että näiden ihmisten kanssahan pystyy puhumaan
monimutkaisempiakin keskusteluja englanniksi ja he todella ymmärtävät asiaa
astetta syvemmällekin. Intiassa tosiaan kielitaito on aivan omaa luokkaansa suhteessa
niin moniin muihin Aasian maihin. Esimerkiksi, kun annoimme pois lähtiessämme
eräälle kiertoajelua väkisin tunkeneelle tekosyyksi kieltäytymiselle sen, ettei
sadepäivänä viitsi mitään nähtävyyskierroksia tehdä niin hän pitkään huuteli
perään ja ihmetteli, että miten joku voi tulla Intiaan monsuunikaudella ja olla
suostumatta katsomaan nähtävyyksiä sadekelillä. Emme viitsineet siihen
kommentoida, että kyllä me ne nähtävyydet kävisimme katsomassa siltä osin kun
ne meitä kiinnostaisi mutta että aikoisimme tehdä sen jalkapatikan voimin.
Kaikkea ei pidä ankan tietää, ankanpojan liioin – kuten vanha kansanviisaus
sanoo.
Merenrantaa kohti
Nyt siis sateesta huolimatta suuntasimme jalkapatikassa
kohti länttä ja Mumbain merenranta-aluetta. Matkaa rannalle oli noin parin
kilometrin verran, mutta tulimme menneeksi hieman kiertoreittiä pitkin. Samalla
näimme hieman kaupunkia ja turistikierroksenkin kohdelistalla olleita asioita,
kuten Ghandhipuistoa ja jotain perus patsastaideteoksia. Lisäksi saimme tehtyä
muutamia tarpeellisia pikku hankintoja, kuten käsidesiä, kun pikkuputiikin
hyvin englantia ymmärtänyt myyjä todellakin ymmärsi, mitä halusimme ostaa ja
kaupankäynnistä tuli siten erittäin positiivinen mieli. Matkan varrella
kohtasimme myös sen stereotypioiden Intian puolen eli ne loputtomat
minibasaarikojut, jotka täyttivät kaikkien talojen edustat ahtaine käytävineen
ja koppeineen täynnä erilaisia helyjä ja rättejä. Positiivisena puolena oli
kuitenkin se, että myyjät puhuivat suhteellisen rauhallisesti ja erittäin
kunnioitettavaan sävyyn, jolloin ärsytyskynnys pysyi kohtuullisen maltillisella
tasolla.
Merimiesten muistomerkki |
University of Mumbain kellotorni. |
Gandhin patsas miehelle omistetussa puistossa. |
Lopulta saavuimme määränpäähän eli meren rantaan. Kyse ei
ollut mistään huippubeachista vaan sen sijaan betonisesta rantabulevardista.
Tuo rantabulevardi on ihan mukava paikka ja myös paikallisten suosiossa. Rantaviivaa
riittää etelään ja pohjoiseen aika pitkälti. Suolan tuntua kantava mereltä
puhaltava virkistävä tuuli oli oikein tervetullut luonnonilmiö. Sade oli
mukavasti tauonnut ja pystyimme haistelemaan tuota meren tuntua keuhkojen
täydeltä.
The Sea |
Rantabulevardi jatkuu silmän kantamattomiin. Kesäaikaan täällä kuvittelisi olevan paljon häppeninkiä. |
Karvakamutkin tykkäsivät tulla paraatipaikoille nuuskimaan merellisiä tuoksuja loikoilun lomassa. Paikalle eksyneille linnuille annettiin kyllä nopeati kovaa kyytiä. |
Kaidebetonilla tallustelu tuntuu olevan suosittua ajanvietettä. |
Hetken nuuhkimisen jälkeen valitsimme suunnaksi pohjoisen,
jossa piti sijaita chowpatty beach – ranta täynnä rantameininkiä ja
katuruokakojuja. Mitään uimarantaa siellä ei kuitenkaan oletettukaan olevan
sillä vesi on kuulemma saasteistaan johtuen uimakelvotonta noilla paikkeilla.
Käppäilimme rennosti rantaviivaa pitkin useamman kilometrin verran ja
testasimme samalle teoriaa siitä, olisiko tuo beachialue tosiaan niin kaukana,
ettei sinne voinut kävellä, kuten opaskirjasemme asian ilmaisi. Hetkihän siinä
vierähti mutta saavutimme lopulta itse hiekkarantaosuuden, joka oli
alkupisteestä sen verran kaukana, ettei sitä ollut edes paljaalla silmällä
erottanut hiekkarannaksi. Kävellessämme samalla todistimme tuulen yltymisen
sekä saderintaman, joka näytti mereltä päin meitä lähestyvän. Sade suuntasi
kuitenkin enemmän etelään päin ja vältyimme siten siltä muutamia
hajatihkupisaroita lukuun ottamatta.
Rannalla ei siis todellaaan saanut uida ja se tuli vielä
erityisen selväksi kun yrityksemme kävellä edes rantaviivan läheisyyteen
kuvaamaan aiheutti rannalla vartioimassa olleissa henkilöissä pilliin
puhaltamisen ja käsillä huitomisen reaktioita, jotka eivät loppuneet ennen kuin
otimme taas etäisyyttä rantaviivaan. Tulimme siinä jo miettineeksi, että onko
näillä paikallisilla ehkä niin huono uimataito, että rannalle todellakin oli
pitänyt näin paljon vahteja palkata, eikä vettä saanut lähestyä paria kymmentä
metriä lähemmäksi – varsin outo juttu.
The Beach! |
Vesialue oli täytynyt rajata turvaköydellä, jonka takana oli rantavahteja tarkkailemassa tilannetta. |
Kalastajat tykkäävät pitää majaa rannan läheisyydessä, kun ei ole kalastuksen aika - kätevä asuntovenemalli. |
Tässä vaiheessa olimme kävelleet nelisen tuntia putkeen ja tiesimme
olevamme aika kaukana majapaikastamme. Lisäksi ajatus siitä, että samaa reittiä
pitäisi kävellä takaisin näkemättä mitään uutta, puistatti hieman ajatustasolla
kun kyseessä oli pitkä taival. Päätimme näihin syihin vedoten metsästää halpaa mustakeltaista
(no-aircon) taksikyytiä takaisin majapaikkaan. Hieman kävelyä sekin vaati,
jotta sopiva taksi löytyi – emmehän halunneet kuitenkaan mihinkään ladakyytiin
mennä vaan ehta kauppakassi-Hyndai sen olla piti. Taksi on intiassa kuitenkin
suhteellisen halpa ja jo toisella yrittämällä saimme taksikuskin suostumaan
mittarin mukaiseen ajeluun. Periaatteessa tavistakseilla ei ole oikeutta
kieltäytyä asiakkaasta ja heitä voisi aina uhata soitolla liikennepoliisille
mutta kuka oikeasti haluaisi sellaisen ihmisen kyytiin, joka ei oikeasti sinua
halua kyyditä? Itse arvostamme ainakin turvallisuuttamme sen verran korkealle,
että hoidamme mielummin nämä bisnekset halukkaiden vastaosapuolien kanssa.
Tämä kyltti sai matkalaisten suut hymyyn. Katujen varsilla tuntui olevan usein ties mitä "ehdotuksia", joihin kukaan ei tuntunut reagoivan mitenkään. |
Taksimatka takaisin majoituspaikkaan taittui lopulta alle
puolessa tunnissa. Kuski oli vähäsanainen, epäilemättä huonosta kielitaidosta
johtuen, mutta hän hoiti asiansa mallikkaasti ilman mitään ongelmia.
Lyhyen siistiytymiskäynnin jälkeen loppuilta kuluikin
läheisessä jo kantapaikaksi muodostuneessa Cafe Universalissa chillaillessa.
Kyseinen kulmaruokapaikka tarjosi paitsi kylmät huurteiset ja monipuolisen
menuun niin myös alueelle poikkeuksellisen viihtyisän miljöön. Siellä sitä
kelpasi useana iltana lueskella kirjaa ja kirjoittaa blogikertomuksia iltasnäksien
ja kurkunkostukkeiden avustamana.
Along Goes the way...
Nyt on aika päättää Mumbain visiitti ja suunnata koordinaatit kohti seuraavaa määränpäätä, Udaipuria. Viimeinen päivä kului lähinnä ajan tappamiseen lähialueita ympäri kävellessä ja Cafe Universalissa notkuessa, jonka jälkeen rinkkoja majapaikastamme hakiessamme huippuystävällinen hostellinvetäjä olikin tilannut meille jo taksikyydin valmiiksi. Taksi heitti meidät ongelmitta yöbussin lähtöpaikalle ja matkamme jatkuisi klo 18.00 kohti uusia tuulia.Rapuja, kanaa ja naania sekä rotia. Todella hyvä setti tämäkin. |
Seuraavalla kerralla paneudumme hieman tarkemmin muutamiin
intialaisiin seikkoihin, joita emme vielä tässä vaiheessa halunneet alkaa
käsittelemään. Mumbai experiment paisui niin mammuttimaiseksi paketiksi, että
katsoimme järkeväksi jättää jotain seuraavallekin kerralle. Tarkoituksemme on
kuitenkin aina pyrkiä ”avaamaan” paikallisia ilmiöitä ja yksityiskohtia näin
pohjois-länsimaalaisesta näkökulmasta.
Holy Cows! Ekat Intiassa bongatut ammut, jotka ovat kohtalaisen yleinen näky kävelemässä kaupungin kaduilla. |
Kuulemisiin.
- Two backpackers
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
kirjoita tähän kommenttisi