Namaste,
Mumbaille on nyt jätetty hyvästit ja matka on edennyt
kaupunkiin, joka kantaa nimeä
Udaipur. Kaupunki on noin 600 000 asukkaan
keskittymä
Rajasthanin osavaltiossa. Udaipur tunnetaan kotoisana ja viihtyisänä paikkana ja siinä on
jotain sellaista, mikä houkuttaa matkustajia jatkuvana virtana.
|
Leveämpi pääkatukin huokuu lämpimää tunnelmaa. |
Udaipuria pidetään koko Intian yhtenä romanttisimpana kaupunkina.
Romanttinen status on suurelta osin peräisin kauniista järvimaisemasta, joita
voi ihailla auringonlaskun aikaan lukuisilta kattoterasseilta tai kynttilän
valolla varustetuista rantaravintoloista. Tunnelmaa tuovat myös kapeat kadut ja
lukuisat ranskalais- ja saksalaishenkiset leipomokahvilat, jotka tarjoavat
leivoksia kanelipullista aina suklaakakkuihin asti.
|
Reissun ensimmäiset kahvikupposet maistuivat erittäin hyvältä - eikä nautintoa ainakaan vähentänyt palan painikkeina toimineet kakkuset. Näitä vain ei voinut vastustaa. |
Lake Pichola
Vaikka Udaipur on meidän näkökulmastamme varsin iso kaupunki
suurineen asuinalueiniin, on matkalaisten suosima alue varsin pieni ja tiivis
paikka, joka osaltaan tuo pikkukaupungin tuntua. Liikkuminen onnistuu helposti
kävellen ja kaikki palvelut löytyvät suhteellisen lyhyen matkan päästä. Udaipurissa on kolme järveä mutta eittämättä
yksi niistä on kaikkein tärkein ja tunnetuin nähtävyys: Matkalaisten suosima
alue on nimittäin keskittynyt
Pichola-järven ympäristöön. Järvi on muuten eräs historian suurista insinöörityön näytteistä, sillä se on ihmisen aikaansaama lätäkkö.
|
Taustalla Lake Pichola palatsisaarineen |
Pichola-järven keskellä sijaisee
pari saarta, joista toinen,
Jag Niwas tai paremmin tunnettuna "Lake Palace", on kokonaan palatsin peittämä. Kyseessä on vanha palatsi, joka toimii nykyisin loistokkaana
Lake Palace
hotellina. Yön hinta tässä hotellissa irtoaisi huokeaan 50 000 rupian (~666e)
hintaan – onhan nyt sentään monsuunikausi eikä mikään primetime. Mutta eihän
tämä Intian romanttisimman hotellin tittelin voittanut paikka sentaan Udaipurin
kalleimpia hotelleja ole. Pichola-järjen rannalla on nimittäin myös valtaisa,
erään hallitsijan rakentama City Palace, josta osa on pyhitetty
luksushotelliksi. Jostain syystä Udaipuriin on pesiytynyt Intian kallempia
hotelleja ja vaihtoehtoja on siis tarjolla jokaiseen hintaluokkaan.
Pichola-järven toinenkaan saari, Jag Mandir, ei ole jäänyt ilman palatsia - miten se muka voisi olla edes mahdollista täällä? Joku hallitsijahan on omannut paljon aikaa ja valtaa tuijjottaessan kyseiselle järvelle. Niinpä ei ole mitenkään mahdollista, etteikö jonain päivänä (tarkemmin sanottuna 1551) ole ryhdytty tuumasta toimeen ja saarelle on noussut palatsi. Tämän palatsin valmiiksi saattaminen vaati kolme maharadzaa ja sata vuotta. Se kantaa nimeä Jag Mandir tai "Lake Garden Palace".
|
Lake Garden Palacen lämpimät valot huokuvat Pichola-järven maisemakuvassa. |
|
Parin palatsisaaren lisäksi järven kapeamman osan tuntumaan on rakennettu pieni rukouspaikka. Ilmeisesti kaikki matalikot on ollut pakko käyttää hyväksi. |
Udaipur ja sen kuuluisa Lake Palace – hotelli keskellä Pichola-järveä,
tuli erityisen tunnetuksi rakennuksen esiinnyttyä kolmannessatoista 007-elokuvassa nimeltä
Octopussy. Elokuvassa Lady Octopussy näet asusti juurikin tuossa näyttävässä rakennuksessa. Elokuvan
kuvausten aikoihin paikallinen hallitsija kutsui kuvausryhmän useasti
vieraakseen ja ruokaseurakseen ja oli siten erittäin vieraanvarainen isäntä
hollywood-porukalle.
|
We present to you: Hotel Lake Palace |
Leffa ilmestyi vuonna 1983 ja vielä 30 vuotta myöhemminkin
Udaipurissa eletään hehkuttaen tuota menneisyyden loistoa – aivan kuin
pysähteneisyyden aikakaudella suorastaan. Rainaa pyöritetään useissa ravintoloissa
päivittäin. Mainoksia näistä näytösajoista oli joka paikassa ja elokuvaa olisi
voinut mennä katsomaan vaikka heti aamusta tai sitten vaihtoehtoisesti pimeän
tultua. Kaikesta huolimatta emme tällä kertaa nähneet elokuvaa, vaikka tunnelma kieltämättä hieman pistää sitä haluamaan. Voisi kuitenkin helposti kuvitella, että ravintoloiden pitäjät ovat suhteellisen hyvin perillä
kaikista mahdollisista vuorosanoista, joita Octopussy-elokuvassa esiintyy ja jokainen katselukerta tuottaisi heille nykyään jo varsinaista tuskaa.
|
Mustekaloja vilisee useissa kahviloissa joka ikisenä päivänä, tv:ltä, projektorilta ja ties miltä kankaalta. |
Udaipurin ”paketti” oli sen verran
houkutteleva, että mekin halusimme tänne pistäytyä ja valitsimme Udaipurin
yhdeksi matkakohteeksemme. Valintaa tuki myös Udaipurin optimaalinen
sijainti Mumbain ja pohjoisessa sijaitsevan
Agran välillä. Tuhansien järvien
maasta tulevat matkalaiset siis päättivät laittaa kompassineulan suunnaksi
Udaipurin ja ryhtyä tuumasta toimeen.
Udaipur it is then
Varasimme liput Udaipuriin menevään yöbussiin hostelimme
kautta. Tuolloin meille sanottiin matkan kestävän hieman yli 12 tuntia, joka ei
kokeneelle matkailijalle olisi aika eikä mikään. Päätimme pyrkiä taas
tehokkuuteen ja varasimme liput yöbussista makuupaikoilla varustettuna.
|
Tälläisessä makuualustan tarjoamassa kopissa kelpaa tehdä matkaa vaikka se sitten kestäisi hieman pidemmänkin tovin. Kopissa on valolamppu, pistorasia ja ilmastointi.
|
Bussia odotellessa tapasimme samaan määränpäähän
suunnistavan brittipariskunnan ja erään poikkeuksellisen avuliaan ja hyvin
englantia puhuvan paikallisen naisen. Nainen piti ravintolaa ja hostellia
Jaisalmerissa yhdessä aviomiehensä kanssa ja oli sitä kautta hyvin tottunut matkailijoiden
seuraan. Yleensä ravintoloista ei naistarjoilijoita Intiassa löydy mutta nainen
kertoi, että vaikka intialaiset aina asiaa ihmettelevätkin niin he ovat lopulta
varsin sinut asian kanssa.
Tämä mukava nainen välittikin meille ystävällisesti matkan
aikana tietoja arvioidusta matka-ajasta. Lisäksi hän neuvotteli Udaipurissa meille
erittäin tiukan riksakyytihinnan bussipysäkiltä majapaikalle, jota oli hyvä käyttää myöhemmin referenssinsä
neuvoteltaessa muita kyytejä. Saimme kuulla myös hyvän nyrkkisäännön
hinnoittelusta, jota voi käyttää apuna kaikessa kaupanteossa: puolitat myyjän
tarjouksen ja laitat kymmenen prosenttia päälle niin olet todennäköisesti siinä
hinnassa, jolla tuote lähtee sopuhintaan.
Bussimatka sujui kohtuu miellyttävässä kahden hengen
makuupaikassa, jonka reunassa oli suljettavat verhot. Matka kului osittain
nukkuessa ja osittain ei. Jossain vaiheessa siellä pimeässä kopissa tuli outo
tunne – aivan kuin joku otus olisi juossut rivakkaasti jalan yli. Hetken
horroksessa olon jälkeen asiasta pystyi olemaan melko varma, ettei kyseessä
ollut mielikuvituksen tuotos ja valot oli pakko laittaa päälle. Ei siinä montaa
minuuttia mennyt, kun huomasimme, että loossin perällä olevalla kenkätelineellä
kurkistelee ympärilleen pieni jyrsijä – tarkemmin sanottuna hiirulainen, joka
karkasi kohtuullisen pikaisesti jalkopäässä olleiden rinkkojemme taakse
piiloon.
Luonnollisestikaan ajatus hiippailijasta ei herättänyt
erityisen suurta hinkua jatkaa unia mutta jonkun tovin jälkeen painavat
silmäluomet vakuuttivat toisin ja valo suljettiin. Ei siinä kauaakaan mennyt,
kun hiirulainen oli taas jälkojen päällä käppäilemässä, josta se lopulta jatkoi
matkaansa tuntemattomaan määränpäähän. Ilmeisesti tuo öinen hiippailija oli
vain kyllästynyt Mumbain kulmiin ja halusi itsekin siirtyä uusille kulmille.
Matkan kesto saattoi olla ”hieman” pidempi, kuin mitä
esitteessä ”luvattiin”. Aika-asiat kun eivät Aasiassa kuitenkaan aina etene
saksalaisella tarkkuudella. ”this is India, mate”, kuten tapaamamme nainen
meille naurahtaen kommentoi päätään pudistaen, kun vastasimme brittipariskunnan
kysymykseen matkan kestosta. Matkahan kesti lopulta sitten rapeat 18 tuntia ja
saavuimme perille lähtöä seuraavana päivänä puolen päivän paikkeilla. Perillä
meitä odotti tietysti lauma riksakuskeja ja muita hätyyttelijöitä, jotka ovat
aina ”tervetullut” näky hieman huonosti nukutun yön jälkeen.
Matka ennalta varattuun majoituspaikkaan sujui kohtuullisen
vaivattomasti riksamopokyydillä, eikä 50 rupian (~0,70e) hintakaan huimannut
päätä. Tunnelma oli välittömästi lämpöinen kun mopo sukkeloi kapeita käytäviä
pitkin väiestellen vastaan tullutta liikennettä. Tämä paikka antaisi viimein sitä
paljon toivottua kontrastia Mumbain ja
Shanghain suurkaupungeille, koska
pienissä kaupunkiympäristöissä vain on sitä jotain, mistä nämäkin matkalaiset paljon
pitävät.
|
Valkoisesta kivetyksestä tehtyä taidetta on Udaipur ja Intia täynnä. Tässä pikkulätäkössä voi käydä kellumassa polkuveneellä, mikäli pieni maksu ei taskun pohjalla kirpaise. |
City Palace ja Bagore-Ki-Haveli museo
Ensimmäinen päivämme Udaipurissa meni lähinnä lepäillessä ja
mahan akklimoituessa uusiin makumaailmoihin. Toisena päivänä otettaisiin
kaupunki taas haltuun. Oli aika tehdä kierros Udaipurin tarjoamien
nähtävyyksien maailmaan.
Ensimmäiseksi päätimme vierailla koko Rajasthanin osavaltion
suurimmassa palatsissa, pienellä kukkulalla, Pichola-järven rannalla sijaitsevassa
City Palacessa. Majapaikastamme oli palatsin portille todella lyhyt, muutaman
sadan metrin kävelymatka ja se taittui helposti liikkeitä täynnä olevia katuja
pitkin tallustaessa. Pienen kaupungin tunnelmaa lisäsi vielä se, että matkaa
oli mahdotonta kävellä ilman, että tuli tervehtineeksi lukuisia kaupanomistajia
matkan varrella. Se on asia, johon länkkärin kannattaa Intiassa tottua, eikä
siitä kannata ottaa mitään sen suurempaa ahdistusta tai stressiä päälle. Se on
tapa, jolla Intia ottaa vieraansa vastaan.
|
City Palacen pääsisäänkäynti |
City Palace kompleksi koostuu useasta palatsiksi tituleeratusta rakennuksesta, joilla
on erilaisia tarkoituksia. Suurin osa palatsikompleksista on kunnostettu
museotarkoitukseen ja kulkee nimellä City Palace Museum. Loppuosaan on
sijoittunut kaksi luksushotellia, joista toisessa olisi ollut näyttävä
marmoriuima-allas, jossa käynti ulkopuoliselle olisi maksanut 500 rupiaa (~6,70e) ja toisessa hotellissa olisi ollut tajolla jokin ylihintainen kristallimuseo, jonka skippasimme suosiolla. Palatsimuseon katolta on erittäin hienot näkymät
kaupunkiin ja järvelle ja vastaavasti toiselta puolelta rantaa palatsi näyttää
erittäin hienolta ilmestykseltä – etenkin yön pimeydessä valaistuna.
|
Kompleksin museorakennus on vain pieni osa isoa kokonaisuutta. |
|
Näitä viliseviä hännäkkäitä oravia on Udaipurin ympäristöt pullollaan. |
City Palace Museumin sisäänpääsylippu kustansi 555 rupiaa (~7,40
e) sisältäen kaksi henkilöä ja erikseen veloitettavan kamerankäyttöoikeuden. Palatsi
sisältää huoneita toisen perään, joista jokainen edusti intialaista
arkkitehtuuria ja tyyliä muutaman eri hallitsijan makutottumusten mukaan
kuorrutettuna. Tänne upposikin helposti taas pari tuntia niin että aika vain hurahti.
|
Entisaikain postitoimisto - kun pony expressin vauhti ei vain riittänyt, täytyi turvautua sisäisellä GPS:llä varustettuihin kirjekyyhkyihin. |
|
Koristeellisuutta ei ole tässä palatsissa säästelty. |
|
Hoviväki on voinut ottaa myös lunkisti ja chillailla tässä tilassa. |
|
Kantotuoleja oli tarjolla moneen makuun mutta tietysti kuninkaallisella pitää olla arvon mukainen näyttävä peli alla. |
|
Sisäpihatilaakin löytyy riittävästi, jotta ulkopelitkin onnistuisivat kotinurkilla. |
|
Palatsin taustalta näkyy hyvin, kuinka pieneltä tuntuva Udaipur todellisuudessa on kohtuullisen suuri kaupunki meikäläisittäin mitattuna. |
|
Tältä partsilta ei ole mitkään hullummat näkymät järvelle päin. |
Nälkämmehän ei yhteen kohteeseen vielä loppunut. Toinen listallamme
ollut vierailukohde sijaitsee samaisen Pichola-järven tuntumassa ja on
nimeltään
Bagore-Ki-Haveli. Tämä palatsiksikin tituleerattu, yli sata huonetta
omaava
haveli (= yksytyinen kartano) oli välillä hieman heitteillä ja on sittemmin kunnostettu uuteen uskoon. Se
toimii nykyisin museona. Bagore-Ki-Haveli-rakennus on rakennettu 1700-luvulla tarkoituksenaan palvella
varsinaisen palatsin vierailijoita sekä hallitsijoiden sukulaisia.
Bagore-Ki-Havelissa on esillä nukkeja, vanhoja
sisustusesineitä, hääseremoniakuvaksia, muinaisia aseistuksia sekä turbaaninäyttäly,
joiden joukossa on muun muassa maailman suurin, yli 30 kiloa painava jättiturbaani.
Nähtävyytenä tämä oli hieman mitäänsanomaton edellisen palatsin jälkeen, mutta
ei se tahtia haitannut. Tuo 45 rupiaa (~0,60e) per henkilö ollut
sisäänpääsymaksu antoi kuitenkin varsin riittävästi rahalle vastinetta.
Samaisessa kohteessa olisi myös ollut tarjolla tanssi- ja nukke-esityksiä
ilta-aikaan, mutta päätimme jättää nämä esitykset kuitenkin väliin kun sopivaa
aikaa moisille ei löytynyt.
|
Huone täynnä suorastaan pelottavan näköisiä pikkumiehiä. |
|
Värilliset lasit tuovat tunnelmaa sisätiloihin |
|
Turbaanit kertovat paljon kantajastaan niin sosiaalisen statuksen kuin myös ammatin osalta. Tämän mecha-turbaanin päällä pitäminen tuntuisi suurin piirtein samalta kuin kolme telamiinaa pään päällä - ei varmaan ihan kauhean miellyttävää pidemmän päälle. |
|
Hallitsijoilla täytyi olla tietysti myös kunnon asearsenaalit, jotta uskottavuus säilyisi. |
Tämän Bagore-Ki-Haveli-visiitin jälkeen päätimme käydä vielä
nopeasti katsastamassa lähellä olleen
Jagdish-temppelin, joka sijaitsee
keskeisella paikalla näitä kapeita katuympäristöjä. Temppelin sisäpuoli ei
niinkään poikkea mistään temppeleistä mutta ulkokuori on täynnä hienoja pieniä
veistoksia. Tuo nollan euron sisäänpääsymaksu takasi tälle kohteelle erittäin
hyvän hintalaatusuhteen.
|
Jagdish Temple keskellä Picholan alueen pikkukatuja |
|
Vaatii hieman hermoja ja aikaa koristella näinkin suuren temppelin seinät täyteen pieniä figuureja. |
Tähän päättyikin ensimmäisen kaupunkikierrospäivän nähtävyysralli ja loppuilta meni maittavan aterian ja tunnelmallisen iltamaiseman nauttimisen äärellä – kattoterassilta käsin valaistuja rakennuksia ja järveä ihaillesa tietysti.
|
Maisemat miellyttävät matkalaisen silmää "työntäytteisen" päivän ehtoopuolella. |
|
Ei niin superkallis hotelli |
|
City Palace |
Ropeway
Udaipurin kaupunkia ympäröi kauniit vuoret, ja yhdelle
kukkulalle on keksitty tehdä pieni bisnes, jolla turisteja voitaisiin erottaa
lisää heitä rasittavista setelivarannoista. Pohdimme vaihtoehtoja viimeisen
täyden päivän tekemiseksi ja päätimme, että tämä kaupunkinäkymä voisi olla
mukavaa nähdä tuolta hieman korkeammasta perspektiivistä. Siihen toimisi
erinomaisena keinona juuri tämä tarjottava palvelu.
Kyseessä on cable car –tyyppinen ratkaisu, jota täällä päin
kutsutaan nimellä ”ropeway”. Kaapelikärryn lähtöpaikka sijaitsi hieman
kauempana keskustasta, joten päätimme mennä sinne tuktukilla ajan
säästämiseksi. Tuktukhinnaksi sovittiin lopulta tiukan tinkimisen jälkeen 40
rupiaa (~0,53e), kun emme ottaneet kuuleviin korviimme mitään tekaistuja selityksiä
kukkulalle nousemisen vaikeudesta tai siitä, kuinka tuo tietämämme lyhyehkö
reitti olisi muka poikki. Näissä tilanteissa yleensä pieni kävely ja
tarvittaessa hieman halukkaampien kuskien etsiminen auttaa kummasti.
Itse kärrykyyti maksoi 60 rupiaa (~0,80e) per lätty per
suunta. Pienet punaiset kopit, joilla matkaa huipulle tehtiin, eivät tuntuneet
ihan turvallisilta mutta siitä huolimatta ne toimivat moitteettomasti ison
rataspyörän pyörittäessä vaijeria edes takaisin. Matka kesti vain viitisen
minuuttia ja ylhäällä pääsimme tietysti ihailemaan maisemia kaupungin yllä. Harmittelimme
hieman pilvistä säätä, koska olimme pyrkineet ajoittamaan tämän visiitin siten,
että voisimme odottaa ylhäällä auringon laskua.
|
Ropewayn kärryt on niputettu kolmen sarjoihin ja niitä tuntuu olevan hankittu hieman eri aikakausilta. |
|
Ei tämä ihan niin pieni kaupunki ollutkaan... |
|
City Palacen kompleksin saa vangittua yhteen kuvaan vasta, kun menee riittävän korkealle ja kauas kuvaamaan. |
Huipulla huomasimme alas pääsevän myös viihtyisän oloista
mäenrinnebetonipolkua pitkin, joten takaisin päätimme laskeutua niitä pitkin.
Kävelymatka maanpinnan tasalta takaisin keskustaan oli myös sen verran lyhyt että kävelimme sen muitta
mutkitta nyt, kun meillä ei ollut enää mihinkään kiire.
|
Alas tullessa matkan varrella on viihtyisiä puistomaisemia ja rakennelmia |
|
Ympäristössä on aina myös joku apinoimassa. |
Auringonlasku oli edelleen edessä päin ja masussa kurni
nälkä. Ylitimme Pichola-järven kapeasta kohdasta kävelysiltaa pitkin ja
suuntasimme hienoksi paikaksi tiedettyyn paikalliseen tasoon nähden kalliiseen
rantaravintolaan, joka sattui omaamaan järvenrannan parhaimman spotin. Paikka
on ranskalaistyylinen, erittäin tunnelmallinen sekä tietysti hieman tyyriimpi
kuin mihin me olemme tottuneet. Kynttilän valossa oli mukava ihailla kaunista
järvimaisemaa, valaistujen palatsien heijastuessa järven pinnasta. Tietysti
nautimme myös hyvästä ruoasta paikassa, joka oli tupaten täynnä sekä
Intialaisia että länsimaalaisia turisteja. Tässä paikassa ainakin riitti sita romantiikkaa,
jota Udaipurin piti huokua ympäriinsä. Ruoan jälkeen matka jatkuikin
lepäilemään ja valmistautumaan seuraavaa päivää varten, jolloin edessä olisi
taas huoneen luovuttaminen ja uuteen matkakohteeseen lähtöön valmistautuminen.
|
Tämä hotelli on onnistunut varaamaan ravintoalleen järvenrannan parhaan spotin |
|
Pimeys laskeutuu järven ylle hyvän ruoan ja tunnelmallisen ympäristön saattelemana. |
|
Ökyhotellissa tuntuu olevan kohtuullisen vähän asukkaita ja liikettä - johtuisikon tämä kenties hinnasta? |
|
Herkullinen ruoka saapuu viimein täydentämään ympäristön tarjoamat viihdykkeet. |
Matkapäivän aamuna saimme aamupalalla kuulla, että huoneen
luovutus kyseisessä paikassa olikin jo kympin paikkeilla sen normaalin totutun
puolen päivän sijaan. Niinpä pakkasimme kamamme heti aamupalan nauttimisen
jälkeen, jätimme ne säilytykseen hostelliin ja ryhdyimme tappamaan aikaa
erilaisissa kahviloissa istuen ja kiireettömyydestä nauttien. Samalla tulimme
tehneeksi joitain hankintoja kotiinpaluuta silmällä pitäen. Bussin oli määrä
lähteä klo 17 ja matka bussipysäkille taittuisi riksakyydillä kymmenessä
minuutissa. Niinpä meillä ei ollut tässä vaiheessa mitään muuta kuin aikaa.
In India we are!
Reissun aikana olemme nähneet, kuulleet ja havinnoineen
Intiaan liittyviä asioita, jotka ovat herättäneet meidän mielenkiintomme ja
siten ovat maininnan arvoisia. Nyt on aika tutkia Tätä idän mausteparatiisiä
hieman pintaa syvemmältä:
”kastimerkit” eli
bindit
Kuten moni varmasti tietänee, joillakin intialaisilla
hinduilla on otsassaan
värillinen (esim. musta, punainen tai sininen) täplä, jota
bindiksi kutsutaan.
Sen uskotaan usein tarkoittavan sitä, mihin kastiin ihminen kuuluu. Tämä tieto ei
kuitenkaan pidä paikkansa. Hinduilla on monta jumalaa ja tuolla merkillä mies voi kertoa, kenen jumalan (kuten Shivan tai Vishnun) ”leiriin” hän kuuluu. Naisilla kyse on enemmänkin koristeesta. Otsamerkit eivät siis kerro kenenkään eriarvoisuudesta.
naisen asema ja
tasa-arvoisuus
Viittasimme Mumbain blogikirjoituksen slummiosiossa naisen asemaan Intiassa,
kun kerroimme suurimman osan naisista työskentelevän kotona. Mainittakoon vielä
lisää naisen asemasta... Intiassa ollaan tosiaan vielä hyvin kaukana siitä
tasa-arvosta, joka meillä Suomessa vallitsee. Täällä ne Suomen mediassa
käytävät keskustelut naisten ja miesten välisestä palkkaerosta tai
naisjohtajien määrästä valtio-omisteisisssa pörssiyrityksissä tuntuu jotenkin
niin mitättömän pieniltä ongelmilta, kun vastassa on näinkin suuria puutteita.
Tasa-arvoa pitää toki Suomessakin edistää kaikin tavoin
mutta tässä hieman 2013-vuoden tilannetta maailmalta – tarkemmin sanottuna
Intiasta: intialaiset naiset matkustavat harvoin yksin. Saattajana on usein puoliso
tai perheen jäsen. Eräs taksikuski kertoi, kuinka hänen vaimonsa aina
voivottelee, kun heillä on kaksi tytärtä, eikä heillä millään tule riittämään
rahaa kustantaa molempien myötäjäisiä, jotta tytöille saataisiin sovittua avioliitot.
Tämä todellakin on arkea täällä edelleen! Testasimme taksikuskin reaktiota
kertomalla, että meillä Suomessa on ollut naispresidentti sekä
naispääministeri. Mies ei tuntunut pystyvän käsittelemään koko asiaa, koska hän
vain totesi, että Intiassakin on presidentti ja pääministeri ja ne ovat olleet
vuorotellen hinduja ja muslimeja, eikä mitään kommenttia naisen asemasta saatu
aikaiseksi vaikka kuinka painotimme nimen omaan tuota sukupuolta. Sen sijaan
hän pyrki johdattelemaan keskustelua muihin suuntiin.
Intian lain mukaan ei-avioliitossa oleva intilaismies tai –nainen
ei saa majoittua ulkomaalaisen tai intialaisen henkilön kanssa samaan
huoneeseen, ellei kyseessä ole perheenjäsen. Tästä johtuen hostellit eivät ota
tämäntyyppisiä huonevarauksia vastaan ollenkaan. Ulkomaalaisten osalta asia on
tietysti toisin, eikä moisia rajoitteita ole olemassa. Monet intialaiset
hostellinpitäjät ovat usein olleet kiinnostuneita matkalaisten välisistä
suhteista ja se tuntuu usein olevan keskustelunaiheena.
lingua franca
Ihmetykseksemme saimme jo Mumbaissa havaita, että intialaisten keskinäinen
yhteiskieli eli ”
lingua franca” on englanti. Erityisesti paikoissa, joissa eri
kansanryhmät sekoittuvat ja ovat keskenään kanssakäymisissä, näkee kaduilla
usein intialaisia puhumassa keskenään englantia. Tämä johtunee siitä, että
kaikki eivät välttämättä osaa
marathia,
hindiä tai muita Intiassa puhuttuja paikalliskieliä mutta
jokainen intialainen opiskelee koulussa nykyään englantia. Ei siis mikään ihme, että
englanti on myös yleiskieli intialaisten keskuudessa.
”hash-hash” ja muut
kuiskauksin myytävät tuotteet
Se, että Intiaan on vuosikymmeniä virrannut ”korkeamman tietoisuuden
tavoittelijoita” lännestä päin on tehnyt ilmeisesti tehtävänsä. Mumbaissa sen
jo huomasi mutta ilmiö on läsnä myös samalla tavalla muualla: ei tarvitse
pysähtyä kuin viideksi minuutiksi paikoilleen niin eiköhän joku ole jo
kuiskimassa, että ”do you want some hash-hash?” tai ”wan’t some joint?” jne.
Tilanteet eivät ole sinänsä mitenkään kiusallisia ja kohtelian kieltäytyminen
toimii aina heti kerrasta, toisin kuin muiden tyrkyttäjien ja kauppaajien
tapauksessa.
junat ja bussit
Liikkuminen Intiassa voisi olla toki helpompaakin. Joskus sitä maksaa kyllä
mielellään sen euron, jotta tämä lippujen hankkiminen olisi helpompaa.
Juna-asemalla lippua ei todellakaan osteta kävelemällä luukulle kertoen
määränpää ja antaen tarvittava määrä setelirahaa kouraan – ei todellakaan.
Ensin pitää käydä luukulla tiedustelemassa vapaita paikkoja, junanumeroita,
asemakoodeja ja muuta ”tarvittavaa” informaatiota. Sen jälkeen täytetään
kaavakehirvitys ja mennään seuraavalle luukulle – ja ei, näille luukuille ei
pääse helposti pienellä jonotuksella. Aina voi tietysti yrittää päästä sopivaan
junaan seisomapaikkalaisena ”general ticket”:illa mutta sinne änkeminen voi
olla suhtellisen vaikeaa etenkään isojen rinkkojen kanssa. Lisäksi juna-asemien
taulut ovat täynnä väärää informaatiota laiturinumeroista, eikä niihin kannata sokeasti
todellakaan luottaa. Herääkin kysymys, että voisiko tämän asian tehdä jotenkin
toisin?
Toki Intian rautatiet ovat heränneet ”nykyaikaan” ja tarjolla on
nettisivusto, josta tietoja ja lippuja voi hankkia. Sen käytettävyys ja ulkoasu
on tuulahdus suoraan 90-luvulta ja jokainen näistä toisiin liittyvistä
operaatioista hoidetaan erillisillä kaavakkeilla... Esimerkiksi junaa voi etsiä
vain junanumerolla; kulkuaikoja voi etsiä, kun tietää 3-4 kirjaimiset
asemakoodit, jotka löytyy kyllä joltain toiselta sivulta etsittäessä – tosi kätevää...NOT!
Bussiyhteydet toimivat kohtuullisen hyvin, kunhan hyväksyy
vain sen tosiasian, että ”this is India”. Sillä pääsee yllättävänkin lähelle matkan
aika-arviota, kun kyselee muutamalta eri henkilöltä arvion matkan kestosta,
valitsee niistä pisimmän ja lisää siihen vakion ”3,5h”. Kannattaa testata!
Toinen seikka bussilla ajettaessa, joka kannattaa huomioida on se, että ensin
on hyvä treenata sisuskaluja hieman linnanmäellä tai vastaavassa.
Vaikka
tiepinta oletettavasti on useimmiten päällystettyä, sitä ei silti heti arvaisi
kyydissä istuessa. Kun näihin pikkuseikkoihin asennoituu oikein niin
bussimatkustus voi olla varsin rattoisaa. Mikä voisikaan olla sen parempaa,
kuin levyttää bussin makuupaikalla jossain päin Keski-Intiaa kyydin kieputtaessa
mukavasti alla, erämaan tuulen puhaltaessa suuresta avonaisesta ikkunasta
naamalle ja hyvän musiikin pauhatessa korvalapuissa suurella voimakkuudella,
kun samalla ulkona on pilkkopimeää satunnaisia ohikiitäviä valoja lukuun
ottamatta? Se vasta on chilliä elämää – ainakin näiden matkalaisten mielestä!
kaupankäynti ja tinkiminen
Useimmiten kaupanteossa tinkiä saa ja kannattaakin. Sitä on tietysti turhaa
kuvitella, että ulkomaalaiselle hinnat koskaan olisivat samoja, mitä ne
paikalliselle on mutta ainakin niistä saa huomattavasti kohtuullisempia
pienellä tinkimisellä. Kun kysyimme paikalliselta taksikuskilta, että mitä
täältä saa yhdellä rupialla, niin hänellä oli sentään kertoa kohtuullisen pitkä
lista niistä asioista – meidän (ulkomaalaisten) lista onkin sitten
huomattavasti lyhyempi – nimittäin olematon.
Kun hintataistoon ryhdytään, paikalliset myyjät ovat usein
varsin kokeineita siinä hommassa ja tietävät tempun jos toisenkin. Usein heidän
hintansa on jotain, mistä länkkäri mielellään ”tinkaisee” pyöristäen summaa
hieman. He esimerkiksi saattavat kertoa aloitushinnaksi tavaralle X ”110”,
jolloin länkkäri on tyytyväinen kun he ”myöntyvät” pyöristämään hinnan sataseen.
Todellisuudessa tässä kohtaa pitäisi naurahtaa korkealle hinnalle ja tarjota
paria kymppiä, jolloin pikkuhiljaa edetään sinne 50-60 rupian tienoille, jossa
oikeasti kohtuullinen kauppahinta pyörii.
Oikean hinnan haistelu vaatii
tietysti harjoittelua ja se riippuu hieman sesongistakin mutta tärkeintä on
ymmärtää, että intialaiset kehtaavat kyllä pyytää – turistin pitää myös kehdata
tarjota. Toinen huomioitava asia on se, kuten avulian intialaisrouva meille sen
myös sanoi, että älä koskaan sano intialaiselle, että ”It’s cheap”, koska voit
olla varma siitä, että ensikerralla hinta on korkeampi – sen takaa intialaisen markkinatalouden
lainalaisuudet.
uskonnot
Intia on
monien uskontojen maailma ja sen huomaa myös katukuvasta. Uskontokunnat
ovat nykyään jakautuneet täällä seuraavasti: 50 % on hinduja, 30 % on muslimeja. Loput asukkaat
ovat buddhalaisia, kristittyjä sekä muita vähemmistöjä. Katukuvassa tämän
moninaisuuden huomaa siitä, että ulkona näkee ja kuulee ties mitä seremonioita
pitkin päivää, kun moskeijoista raikuu erilaisia joodlauksia, joita saattaa
edeltää merkkikellojen soitto. Lisäksi hostelleissa ja muissa rakennuksissa on
usein kelloseremonioita, joihin kuuluu suitsukkeiden käristelyä ja kaikenlaista
manaamista. Toisissa osavaltioissa muslimit ovat valtaväestönä ja se näkyy myös
katukuvassa.
Me pyrimme kunnioittamaan kaikkia uskontokuntia käytöksellämme ja
pyrimme olemaan avoimin mielin näitä rituaaleja kohtaan, jotka meidän
silmissämme saattavat tuntua hieman hullunkurisilta. Meidän puolestamme kaikki
saavat uskoa mihin tahtoo ja toimia niiden oppien mukaan, mitkä itselleen
tuntuvat parhaiten sopivan. Pyrimme yleensä välttämään paikallisten kanssa
liikaa keskutelemasta uskontoasioista, jottemme vaihingossakaan loukkaisi
kenenkään uskomuksia.
pyhät lehmät
Hinduille
lehmä on pyhä eläin, muslimit uskovat vain yhteen jumalaan.
Tarkemmin sanottuna vain tuo naaraspuoleinen maitoa tuottava elikko on se pyhä
tapaus, sonnista niin viis. Silti katukuvassa tuntuu useimmiten vilisemään
sonneja kaiken muun liikenteen ja elämän seassa. Joskus olemme havainneet, että
joku paikallinen on läimäissyt sonneja ohikävellessämme, kun näiden elikoiden
kulkusuuntaa on haluttu muuttaa mutta muutoin niidenkin annetaan olla varsin
rauhassa. Huomasimme kerran sateen tullessa, kuinka pari sonnia olisi halunnut
tulla puotiin sisälle sateensuojaan ja sitä niille ei kuitenkaan sallittu.
Lieveilmiönä näille jokapäiväisessä kuvassa näkyville ilmestyksille on ne
ansaläjät, joita ne jättävät jälkeensä. Kävelyä harrastavan liikkujan kannattaa
siis olla tarkkana.
|
Ei niin pyhä nautaelikko saa myös olla ja kulkea suhteellisen rauhassa Intian katuja tallustellen. |
Bussi tuo, bussi vie
Taas on aika päättää blogikirjoitus siihen, kun astumme yön
pimeydessä kulkevaan bussiin, jonka suunta vie meidät taas kohti uutta
maisemaa. Tällä kertaa bussilippujen hinnat ovat kolmanneksen edellisen matkan
hinnoista, vaikka matka-aika ei juurikaan muutu – hinnan ero perustuu paitsi Mumbaita
alempaan hintatasoon, niin myös bussin yleiseen tasoon, josta tässä kohtaa on
päästy hieman tinkimään. Mitähän öisiä matkailijoita tällä kertaa
kohtaisimmekaan – se jää nähtäväksi.
|
Udaipur says "Thank you, come again!" |
Seuraava stoppi on on kaupunki nimeltä Agra, jossa sattuu
sijaitsemaan Intian matkamme kohokohta. Siitä lisää myöhemmin...
- Two backpackers
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
kirjoita tähän kommenttisi