Uutta päivää!
”Voiko olla mitään, mitä täältä ei saa?” totesi K-kauppias
jossain muinaisessa tv-mainoksessa. No, Shangaista saa varmasti aikalailla
kaikkea mitä K-kaupalla on tarjota ja läjäpäin kaikkea mahdollista muuta mitä
sieltä ei varmasti saa. Suosittelemme siis K-kauppiaalle käyntiä idän
Pariisissa, niin pääsee ukkeli hämmästelemään sellaisiakin asioita, joihin ei Keskomaailmassa
törmää. Tämä mietelmä kirjoituksen alkuun siksi, että haluamme nostaa tunnelman
heti oikeisiin sfääreihin.
|
Shanghai tänään! |
Shanghai on kehittynyt aikoja sitten jo idän yhdeksi
merkittävimmistä kauppapaikoista. Tätä kehitystä on tukenut optimaalinen
sijainti Kiinanmeren ja Kiinan suurimman joen,
Yangtzen risteyskohdassa. Nykyisin Shanghai on Kiinan kehittynein
kaupunki, yksi sen erityiskauppa-alueista sekä maan väkirikkain kaupunki yli 23 miljoonalla
asukkaalla varustettuna. Tämän seurauksena Shanghain hintataso yleisesti on
myös maan korkeimpaa tasoa, kuten suurkaupungit yleensäkin tuppaavat olemaan.
Shanghain tarina alkoi kalastajakylästä, jonka Brittiläiset
ottivat haltuunsa 1840-luvulla voitettuaan Kiinan ensimmäisessä
Oopium-sodassa.
Sen jälkeen Shanghaista alettiin kehittää kansainvälistä kauppapaikkaa ensin brittien
ja myöhemmin ranskalaisten toimesta. Tämä kehitys päättyi 1949 kun
Kiinankommunistinen puolue otti vallan ja alkoi muuttaa kaupungin toimintaa
sosialistiseen suuntaan. Vuonna 1990 Shanghai alkoi jälleen kehittyä kohti taloudellisesti merkittävää roolia, kun Kiinan
taloudelliset uudistusohjelmat aloitettiin. Nykyisin Shanghai on jälleen yksi
maailman kaupan keskipaikoista ja lukuisilla kansainvälisillä suuryrityksillä
on konttori Shanghaissa. Shanghaissa on
muuten oma
shanghain kiinan kielensä, jota ei pelkän mandarinin tai kantonin puhujat ymmärrä.
Tämä riittänee historiasta ja Shanghain merkittävyyden
korostamisesta. Nyt on aika keskittyä ”maanläheisempiin” asioihin. Saavuimme
Shanghaihin aamutuimaan kahdeksan paikkeilla aamulla, kun yöjunamme pysäytti
Shanghain pääjuna-aseman laituriin. Yö oli nukuttu ainakin osittain vaikka
samaisessa hytissä olikin pienirakkoisia matkaajia, joiden liikehdinnät
herättivät meitä tasaisin väliajoin.
Juna-asemalle saavuttuamme tiesimme jo, miten pääsisimme
hostelwordin kautta edellisenä päivänä ennalta varattuun majoituspaikkaamme.
Metroyhteys sisälsi kahden eri linjan käytön, joissa molemmissa matka oli
onneksi suhteellisen lyhyt. Ensimmäiseen metroon ängettyämme kaikkien rinkkojen
ja reppujen kanssa, tunsimme olomme sardiineiksi ahtaassa purkissa. Se ei ollut
vielä mitään siihen verrattuna, kun saavuimme vaihtopaikkaan, People Squaren
metroasemalle aamuruuhka-aikaan. Siellä tunnelma oli ajoittain jopa kaoottista.
Kun metro saapui asemalle noin parin minuutin välein, se oli jo kohtalaisen
täyteen pakattu. Samaan aikaan liukuportaista valui kokoajan lisää ihmisiä
jonottamaan ovien eteen.
Kun metron ovet lopulta aukesi, alkoi hirveä tunkeminen sekä
siisään että ulos. Ulostulijoiden ainoa mahdollisuus oli tunkeä välittömästi
ulospäin, muuten toivoa ei enää ollut. Sisäänmenijöillä jono eteni aina vain
hiukan ja jos yhtään jätti kohteliaisuusväliä edellä olevaan, siihen änkesi
uusia yrittäjiä. Niinpä mekin saimme lyhyen jonon perässä odottaa kolme ohi
ajavaa metroa ennen kuin pääsimme änkemään itsemme aivan täyteen metrovaunuun,
jossa ei mahtunut edes kääntymään.
Metrossa ei tarvinnut kauaa litistyä ja kohdeasemamme oli jo
People Squaresta seuraava,
East Nanjing Road station. Onneksemme kyseinen asema
oli sen verran tyhjä sisääntulijoiden osalta, että pystyimme peruuttamaan
rinkkoinemme ulos ilman suurempia ongelmia. Ulos päästyämme matka ennalta
varattuun majoituspaikkaan olikin kohtalaisen lyhyt ja reitti oli selkeä.
Saavuimme majoitukseen sen verran aamusta, ettei huoneita ollut vielä valmiina.
Yleensä majoittujat tykkäävät roikkua huoneissaan aina
check-in-aikaan asti eli sinne puolille päiville. Hätää tässä ei kuitenkaan
ollut vaikka likaisiksi itsemme junayön jälkeen tunsimmekin. Blue Mountain
hostellissa oli kohtalaisen mukavat yleistilat, josta sai kohtuuhinnoin
länkkäriaamupalaa ja muita virvokkeita. Niinpä nautimme odotellessamme kolme
kymppiä (~4e) maksaneet aamupalat, jonka jälkeen olimme lähtemässä
kaupunkikävelylle, kunnes respan kohdalla meille ilmoitettiin huoneen olevan
valmis. Siitä pääsimmekin sitten siistiytymään ja virkistäytymään huonosti
nukutun yön jäljiltä.
|
Shanghain avartava kaupunkinäkymä, joka aukesi jokaisena aamuna huoneemme ikkunasta. |
|
Hämärän saapuessa rakennuksiin syttyi hienot valot tyypilliseen aasialaiseen tapaan. |
The Bund
Virkistäytymisen jälkeen päätimme kävellä leppoisasti lähialueella
samalla tutustuen uuteen kupunkiin. Shanghain ehkä historiallisesti kuuluisin
alue kulkee nimellä ”
The Bund”. Se on rantakatu, johon kauppalaivat ovat
aikoinaan pysähtyneet. The Bundista on olemassa paljon valokuvia jo 1900-luvun
alkuvuosikymmenyksiltä ja aluetta on aina pidetty vilkkaana ja kauppahenkisenä.
Nykyisellään the Bund on ”must” nähtävyys ja se tarjoaa parhaat näköalapaikat
joen toiselle puolelle, jossa sijaitsevat Shanghain kuuluisimmat uudet
rakennukset. Bundista sanotaankin, että se toimii tilanjakajana vanhalle sekä
uudelle Shanghaille. Vanhalla viitataan vanhoihin 1920-luvun eurooppalaista
arkkitehtuuria edustaviin rakennuksiin ja uusi kattaa tietysti uudet
nykyaikaiset rakennukset joen toisella puolella.
|
Varsinaisen joen pienempi haara, joka johtaa kohti Bundia. |
|
Yksi Shanghain monista hienoista hotellirakennuksista |
|
The Bund |
Shanghain vanha puoli on nimeltään
Puxi ja uusi puoli kulkee
nimellä
Pudong. Vanhan ja uuden puolen välissä kulkee nähtävyystunneli, joka on
erikoisin tapa siirtyä joen toiselle puolen. Ilmeisesti tunnelissa ei
kuitenkaan ole mitään nähtävää, pimeyden ja muutamien vilkkuvalojen lisäksi.
Kyytiä voisikin kuvailla enemmän turistikärpäspaperiksi, jolla houkutellaan
turisteja, sillä kyydin päätteeksi vastassa olisi ollut taas
turistikrääsämyymälöiden tulva, eikä siirtymisen hintkaan olisi kyseisellä
kyydillä edullisimmasta päästä. Helpoin ja järkevin tapa olisikin ollut mennä joen
ali metrolla.
|
Shanghain Puxin alueen vanhempaa arkkitehtuuria olevista rakennuksista useat sijaitsevat Bundin varrella. |
|
Joen varrella olevan lauttasataman sisäänkäynti. |
|
Isoa pullonavaajaa muistuttava rakennus on merkittävä kaupallinen keskittymä - World Financial Center |
Kuuluisan Pudongin puolella sijaitsevan
Oriental Pearl Towerin
näköalatasanteelle pääsy olisi ilmeisesti kustantanut 180 yuania (~24e) per
sierainpari. Muidenkin tornien hinnat liikkivat 150 yuanin (~20e) paikkeilla. Pääsyynä
näiden asioiden skippaamiseen oli se tosiasia, että matkamme Kiinan maalla alkoi
lähestyä loppuaan ja valuuttaa oli jäljellä enää rajattu määrä. Jäljellä
olevalla summalla pärjäisimme mukavasti, mutta kyseisiä nähtävyyksiä varten olisi pitänyt tehdä
ylimääräisiä nostoja, eikä näköala ja muutama kuva ehkä kuitenkaan oikeuta mielestämme
noin suureen hintalappuun. Päätimme siis tyytyä ihailemaan Shanghaita maan
tasolta käsin. Ihan hyvin se kävi näinkin.
|
Uutta arkkitehtuuria tarjoavan Pudongin silhuetti on Shanghain kuuluisimpia alueita. Kuvassa keskellä näkyy Oriental Pearl Towerin pallomaiset muodot. |
Peoples Square ja Urban Planning Exhibition Center
Toisena päivänä päätimme suunnata kävelykatu Nanjing Roadia
pitkin keskustaan
People Squarelle. Kävelykatu oli leveä ja erilaisten pikkukauppojen,
ravintoloiden, kuppiloiden ja kauppakeskusten reunustama. Sieltä löytyy varmasti
kaikkea tarvittavaa mutta hintalappu ei välttämättä ole edullisimmasta päästä.
|
Piristävä puistotaide piristää kummasti työpäivän alkutaipaleella olevien uurtajien työmatkaa. |
|
Vasemmalla Shainghain Kiasma |
|
Peoples Park ja Shanghain moderniutta huokuva kaupunkinäkymä |
|
East Nanjing Roadin kävelykatu |
|
Pimeän laskeuduttua East Nanjing Road täyttyi neonvaloista ja kansalaisjoukkioista. |
|
Lämpötila ei illallakaan klo 22 aikoihinkaan päästä matkalaisia palelemaan, kertoo tämä seinän kokoinen mittari. |
|
Kävelykatu oli täynnä kansalaisryhmien järjestämiä tanssi-, laulu ja muita esityksiä - eloisaa kansaa nämä Shanghaianit. |
|
Tunnelma oli suorastaan tiivis. |
People Squarelle päästyämme, suuntasimme ensimmäisenä Shanghain
kaupunkisuunnittelun museoon (
Urban Planning Exhibition Center) ja näyttelytilaan. Tämä kohde kiinnostaa
erityisesti ammatillisessa mielessä toista matkaajista, ja muutenkin ihan yleisestä
mielenkiinnosta se on hyvä paikka visiitille ihan kenelle turistille tahansa.
Sisäänpääsymaksu on minkä tahansa opiskelijakortin omaavalle
puoleen hintaan eli 15 yuania (~2e), kun se normaalilla hinnalla kustantaa 30
yuanin (~4e) verran. Pohjakerroksissa oli esillä vanhoja ja uusia valokuvia
Shanghaista, joita pystyi hauskasti vertailemaan. Esimerkiksi Bundi oli aika
eri näköinen nykyään kuin mitä se oli 1928- tai 1938-vuosien kuvissa. Lisäksi
nähtävillä oli vanhoja karttoja, joita oli mielenkiintoista selailla. Keskimmäisestä
kerroksesta löytyy Shanghaissa vierailleiden laivojen pienoismalleja, kuvia ja
kertomuksia.
Ylemmät kerrokset olivat omistettu nykyhetkelle ja Shanghain
tulevaisuuden suunnitelmille.
|
Urban Planning Exhibition Centerin pienoismalli joen rannan ympäristöstä |
|
Havainnollistavaa aluesuunnittelua |
|
The Bundin historia on pitkällä 1900-luvun alkutaipaleella - kuva 1920-luvulta. |
Neljännessä kerroksessa oli nähtävillä pienoismalli
tulevaisuuden Shanghaista. Sana pienoismalli on hieman alimitoitettu tässä
yhteydessä, sillä kyseinen pienoiskaupunki oli yksityiskohtaisesti rakennettuna
ison huoneen kokoinen. Mukaan oli siis jo laitettu rakenteilla olevia ja
tulevaisuudessa rakennettavia kohteita olemassa olevien talojen sekaan.
Kuvitellaanpa, miten paljon paremman kuvan suunnittelija saa tuotoksestaan, kun
sitä voidaan heti katsoa osana kokonaisuutta verrattuna siihen, että
yksittäisistä rakennuksista on tehtynä 3D-malleja tietokoneelle... Molemmat
tavat varmasti ovat toimivia, mutta pienoismalli antaa kerralla huomattavasti
laajemman visuaalisen näkemyksen. Kerroksen seinustat olivat lisäksi täynnä
erilaisia mietteitä siitä, millä perusteilla kaupunkia ja sen alueita suunnitellaan
tietyn tyyppiseksi.
|
Tämä koko neloskerroksen täyttävä pienoismalli Shanghain kaupungista on henkeä salpaava. |
Viidennessä kerroksessa keskitytään tulevaisuuteen. Esillä
on muun muassa tulevan Shanghain metroverkosto vuodelle 2030, jossa nykyistä
verkkoa on laajennettu kymmenellä uudella linjalla. Lisäksi esitellään tiettyjä
kehitettäviä alueita sekä lentokentän kehityssuunnitelma.
|
Melkoiselta sopaltahan tulevaisuuden metroverkosto näyttää mutta toisaalta kyllä kaupungissa riitää liikuteltavia ihmisismassojakin kohtalaisen paljon. |
Tässä kohtaan lienee sopivaa mainita eräästä Kiinan
hienoista piirteistä. Kiinassa on käytössä ns.
viisivuotissuunnitelmienkäytäntö, jossa laaditaan aina kaikki toteutettavat hankkeet viidelle vuodelle
kerrallaan. Niinpä valtion toteutettavat projektit ovat aina selkeästi tiedossa
ja niiden toteuttamiseen voidaan luottaa toisin kuin esimerkiksi Suomessa,
jossa kukin hallitus voi jättää toteuttamatta edellisen hallituksen
suunnittelemia asioita. Seuraavaan viisivuotissuunnitelmaan kerätään aina läjä
ehdotuksia, joista karsitaan tietyn raadin avulla ne parhaat projektit, jotka
tullaan toteuttamaan.
Päätökset on nähtävillä visuaalisesti muodostettuina
tässä kyseisessä näyttelyssä, jossa kuka tahansa kansalainen voi käydä niitä
katsomassa ja antamassa omat kehitysehdotuksensa hankkeiden parantamiseksi.
Tämä se vasta on avointa demokratiaa siihen verrattuna, että esimerkiksi meillä
Suomessa ikävät asiat pyritään hautaamaan byrokratian syövereihin, joista ne on
näennäisesti saatavilla, jos on aikaa perehtyä päiväkausiksi selvittämään, mitä
oikeastaan pitäisi etsiä milläkin nimellä varustettuna. Erityisesti asuinalueiden
asukkaille epämieluisat projektit pyritään meillä hautaamaan huomaamattomiksi,
ettei kansa ryhtyisi niistä protestoimaan.
Hienoisena yksityiskohtana tässä Kiinan mallissa tämä
hankkeiden esittelyn rahoitus on ulkoistettu museovieraiden tuomien
lipputulojen varaan, jolloin niiden esillä olo ei tuota valtiolle
lisäkustannuksia. Samanlaisia näyttelyitä on Kiinassa tarjolla myös muissa
suurissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi
Xi’anissa.
Erityisellä innolla täällä suhtaudutaan ilmastonmuutoksen
ennaltaehkäisyyn ja sen hillitsemiseen. Vaikka parissa kymmenessä vuodessa
Shanghain asukkaiden asumusneliöt ovat yli tuplaantuneet nykyiseen noi 16
neliöön, halutaan täällä toteuttaa uudet asuinalueet energiatehokkailla
tavoilla ja luontoa säästäen. Shanghaissa ollaan jopa Suomea edellä niin
kutsuttujen nollaenergiatalojen käyttöönotossa, joissa talo tuottaa yhtä paljon
energiaa, mitä se kuluttaa. Lisäksi joka puolella on kehoituksia veden säästämiseksi.
Tulevaisuuteen keskittyvässä kerroksessa huomiomme keskittyi
erityisesti eräällä seinällä olleet kuvat kuvitteellisesta perheestä, johon
kuului äiti, isä, lapsi ja koira. Kaikkien jäsenten muotokuvissa luki heille
spesifioituja toiveita elinympäristöstään ja asioita, jotka ovat heille
tärkeitä. Mukana oli niin isälle etätyöskentelymahdollisuudet, kotiäidille turvallinen
asuinalue, lapselle tilaa leikkiä puistossa ja koiralle juosta vapaana sekä haudata luita puiden
juurille. Näistä päätellen voitaisiin todeta, että asumisen ihanteet
vaikuttavat siis aika samoilta kuin mitä meillä päin toivotaan. Tämä on
mielestämme erityisen positiivistä siksi, että näissä ihanteissa huomioidaan
myös luontoystävällisyys ja sillä todellakin on merkitystä, mitä Kiinassa
toteutetaan isossa mittakaavassa, kun Suomen vaikutus jää lähinnä esimerkin
näyttämiseksi maailman pelastumisen kannalta katsottuna.
|
Modern family |
Tähän maailman pelastusteemaan liittyen mainittakoon vielä seuraava
seikka, jonka olemme Kiinassa havainneet: Suurin osa liikenteessä liikkuvista
kaksipyöräisistä vaikuttaisivat olevan sähkökäyttöisiä perinteisen
polttomoottorin sijaan. Kyseinen ilmiö ei ole vain läsnä Shanghaissa vaan
kaikissa käymissämme kohteissa. Tämänkin on merkki Kiinan kasvaneesta
kiinnostuksesta ympäristöä kohtaan sekä ilmastonmuutoksen haittojen tunnustamisesta.
Pisteet siitä Kiinalle.
|
Urban Planning Exhibition Centerin alta löytyi vanhaan henkeen tehty kauppakatu, jossa oli kahviloita ja kohtuuhintaista ruokaa tarjolla. Katu johti lopulta suureen maanalaiseen kauppakeskukseen. |
|
Nuudelilounaan sai kelpo hintaan - alle 1,5 eurolla. |
|
Settiä täydentämään täytyi vielä ottaa suussa sulavia Dumblingseja, joissa oli sisällä jotain keittomaista. |
|
Tiukkaa päivää on hyvä tasoittaa pienellä öljyämisellä, johon soveltuu hyvin esimerkiksi paikallinen laageri. |
Old Town ja Yuyuan Garden
Vanhaksi kaupungiksi (
Old City of Shanghai) nimetyllä alueella käväisimme
ensimmäisen kerran jo ensimmäisen päivän Bundivierailun päätteeksi, jonka
lisäksi palasimme alueelle vielä lähtöpäivänä. Vanhan kaupungin alueella
myydään huiveja, turistikrääsiä ja ties mitä pienistä kadunvarsiliikkeistä
käsin. Lisäksi paikalla on paljon katukaupustelijoita ja kaikenlaisia kerjääjiä
ynnä muita turistipaikoille tyypillisiä näkyjä. Old townin alueen kupeessa
sijaitsee myös 400 vuotta vanha
Yuyuan Garden, joka oli ensimmäisellä
visiitillämme jo ehtinyt mennä kiinni.
|
Onneksi tienviitat takaavat sen, ettei täällä suurkaupungissa pääse eksymään. |
Monissa Shanghain yöpymispaikoissa sekä matkaoppaassammekin
varoitettiin vanhan kaupungin läheisyydessä ja People’s Squaren ympäristössä
tapahtuvista tee-huijauksista, joita hyvin englantia puhuvat paikalliset
harjoittavat. Kohtasimme tuoreimman variaation tästä huijausyrityksestä heti
ensimmäisenä iltana, kun pari mieshenkilöä olivat juuri ottamassa toisistaan
valokuvia, kun toinen heistä pyysi meitä ottamaan yhteiskuvan heistä. Kuvan
oton jälkeen he kysyivät, mistä olemme kotoisin ja muutamia muita
peruskysymyksiä aikomuksistamme, Kiinan tuntemuksestamme ja visiittimme
pituudesta. Sen jälkeen he kertoivat, että juuri kyseisenä (arki)päivänä
järjestettäisiin kohta puoli tuntia kestävä, kansainvälisillä ”mausteilla”
varustettu
teeseremonia, joka järjestetään vain kerran vuodessa.
He olivat juuri kuulemma menossa katsomaan tätä
teeseremoniaa ja olisi ollut kuulemma erityisen mukavaa mennä sinne yhdessä – ”more
the merrier”. Mikä tuuri meillä olikaan käynyt, kun juuri tulopäivänämme
sattuikin olemaan tälläinen mahtiseremonia. Tee oli kuulemma kiinalaisille
vähän sama asia, kuin vodka suomalaisille – yhtä tärkeää. Heidän Suomen
paikallistietoudestaan huolimatta päätimme kuitenkin sanoa menevämme vanhaan
kaupunkiin vasta joku toinen päivä huolimatta tästä mahtavasta tilaisuudesta. Nämä
teeseremoniat päättyvät siihen, että turisteilta pyydetään merkittäviä summia
kyseisistä seremoinioista maksuina osallistumisesta, eivätkä turistit
ilmeisesti kehtaa yleensä kieltäytyä maksamasta.
Hetken ajan ennen sanaa ”tee” ajattelimme kyseisessä
tilanteessa vielä, että he olisivat olleet vain tekemässä pientä jutustelua
mutta tuon maagisen sanan kuultuamme tiesimme pelin hengen. Se, mikä tässä oli
erityisen mielenkiintoista, oli se seikka, että täsmälleen samanlaisia
tilanteita koimme myöhemmin vielä kolmeen otteeseen kertaalleen samana päivänä
ja sitten myöhemmin People Squaren ympäristössä. Nuo sessiot tosin päätimme
hyvin paljon nopeammin kuvan ottamisen jälkeen kertomalla, että meillä on
kiire, jolloin lähdimme jatkamaan matkaa. Tämän kaavan tiedostaen oli hauskaa
nähdä, kuinka nämä erilaiset pienet ihmisryhmät alkoivat valmistautua kyseiseen
performanssiin silloin, kun he bongasivat meidät etäältä. Ja ne vuorosanat
olivat aina täsmälleen samat, aivan kuin ne olisi opittu jostain huijareiden koulutunnilta...
Could you take a picture of
us? Yes, of course... Where are you from? Finland… It’s a very famous
country – Nokia... jne. Olisimme halunneet kokeilla kaavaa kertaalleen
ilmoittamalla olevamme Ruotsista ja katsomalla, mitä sieltä sitten tulee mutta
emme valitettavasti kohdanneet enää tämän idean syntymisen jälkeen yhtään
yrittäjää – harmin paikka.
|
Kohti Yuyuan Gardenia. |
Aiheesta takaisin Yuyuan Gardeniin... Tämä 400 vuotta vanha ”puutarha”
oli eräs maksullisista nähtävyyksistä, joita Shanghailla on tarjota.
Sisäänpääsy maksoi saman verran kuin Urban Planning exhibition centerkin eli
30/15 yuania opiskelija-alennuksineen. Puutarha jakautui kuuteen eri alueeseen,
joilla jokaisella oli oma teemansa. Sisällä oli jos jonkinlaista teehuonetta,
lampea, kivimuodostelmia ja polkuja japanilaisen puutarhan tyyppisesti
koristeltuina. Vaikka puutarha-alue onkin suuri, maisemat alkoivat mielestämme
aika äkkiä toistamaan itseään. Toki näkymät olivat hintansa arvoisia ja ne
olivat kaunista katseltavaa mutta ennen pitkää silmä oli niin sanotusti
tottunut näkemäänsä, eikä uutta ihmeteltävää ollut enää tarjolla.
|
Yuyuan Gardenin tarjoamia näkymiä piisaa... |
|
Parit "kultakalat" odottavat ruokintaa. |
Osa Yuyuan Gardeniin kuuluvasta alueesta on muurin
ulkopuolella, ilmaiseksi käytävissä oleva yhdeksänkulmainen silta ja sen
keskellä oleva kuuluisa ”teehuone”,
jonka eräs kiinalainen on aikoinaan tehnyt kunnioittaakseen isäänsä. Se kuuluu
niihin Shanghain ”must see” –kohteisiin ja olemme samaa mieltä asiasta.
Hinta-laatusuhde on kohdallaan – onhan nähtävyys sentään täysin ilmainen.
|
Shanghain kuuluisin teehuone Yuyuan Gardenin tuntumassa |
|
Teehuoneen ympärillä kulkee Shanghain kuuluisin silta, "nine zigzag bridge". |
|
Old Townin ihmeitä. |
|
Kuumuutta jäähdyttämään tarvitaan välillä annos kylmää kyytiä - maistuu muuten aika hyvältä tässä helteessä. |
|
Mahan täytettä päivän päätteeksi: Possua teepuu-kastikkeessa - oli muuten pehmeää ja erittäin herkullista. |
Shanghai museum
Kolmantena päivänä päätimme sisällyttää ohjelmaamme People
Squarella sijaitsevan Shanghai museumin, jonka sisäänpääsy on ilmainen.
Kyseisessä museossa on näytillä paljon maakunnassa tehtyjä muinaisia
saviruukkuja, posliiniesineitä, vaatteita, koriste-esineitä, huonekaluja ja
vanhoja rahoja. Museoon uppoaa helposti pari tuntia aikaa, kun kaikki kerrokset
koluaa läpi. Erityistä huomiotamme keräsi se seikka, kuinka huoneissa edettiin
aikakausia saviruukuista kohti yhä hienompia posliiniesineitä. Ennen on
kuulemma verrattu posliinia aina kiinalaiseen silloin, kun on puhuttu
laadukkaasta posliinista. Kiinalaisen posliinin laadukkuuteen on ollut viittauksia
jopa Shakespearen teoksessa.
|
Nämä viiniastiat eivät kalpene tyylissä edes Iittalan Essence-sarjalaisille :) |
|
Vaatinee hieman keskivertoa enemmän kärsivällisyyttä väkerellä näin monta pikkubuddhaa. |
|
Tämä hieno koiraveistos tarjottiin lahjana eräälle hallitsijalle. |
|
Kiinalaista laatuposliinia oli tarjolla satojen ruukkujen muodossa. |
|
Myös kiinalainen kalligrafia oli laajalti edustettuna tässä museossa. |
|
Muinaisten mahtimiesten sinettejä oli myös nähtävillä kymmeniä. |
|
Useissa vanhoissa rahoissa on reikä keskellä - mikä piheyden huipentuma! |
Shanghai museumiin pääsee sisälle aina klo 16 asti, kunhan museossa
ei ole liikaa väkeä. Museo sulkeutuu klo 17. Mielestämme tämäkin on hyvä paikka
käydä mutta se ei lukeudu Shanghain tärkeimpien nähtävyyksien joukkoon, mikäli
matkalaisella on kiirellinen aikataulu. Parin tunnin museokierroksen jälkeen
meidän oli aivan pakko mennä viressä olevan maanalaisen ostoskeskuksen
terassitilaan maistamaan twisted potatoeta, koska olimme aiemmin havainneet
kyseisessä kojussa olleen jatkuvasti paikallisia jonottamassa tuota herkkua. Maustettu
twisted potatoe maistui hieman sipsille mutta rouskumisen sijaan se oli astetta
pehmempää. Joka tapauksessa herkullisen makuinen syöpöteltävä.
|
Ei se kuuma ilmasto ole aina helppoa paikallisillekaan. |
|
Twisted potatoes jaksaa kiinnostaa myös paikallista väestöä jatkuvana asiakasvirtana. |
Farewell China
Viimeisenä päivänä vanhan kaupungin käynnin jälkeen oli aika
syödä viimeiset paikallisherkkuannokset ja ruveta tekemään matkaa kohti
lentokenttää. Haimme ruokailun jälkeen rinkkamme majapaikastamme ja nautimme
samalla vielä virvokkeita majapaikkamme yhteistilassa laskien samalla kentälle
jäävän valuutan määrää mahdollisimman optimaaliseksi. Tavoite oli saada
ostettua jotain juotavaa turvatarkastusten sisäpuolelta lentomatkaa varten.
|
Lähtöpäivän herkut eivät myöskään jääneet aiempien nautintojen varjoon. Erityisesti vasemmalla olevassa sizzling beefissä liha on erityisen mureaa ja pirun maukasta. Shanghain öljypohjaiset ruokalajit ovat todella hellineet näiden matkalaisten makuhermoja. |
Olimme ottaneet jo aiemmin selvää, että
Pudongin lentokentälle pääsisi samaisella metrolinja 2:lla, joka kulkee East Nanjing
Roadin lähimetroasemalta. Matkan hinta oli 7 yuania (~0,93e) per henkilö ja se
oli huomioitu jäljellä olevan valuutan budjetissamme. Olimme lukeneet, että
matka metrolla kestäisi 75 minuuttia, joka tuolloin tuntui hieman
uskomattomalta. Varmuuden vuoksi päätimme kuitenkin lähteä kohti lentokenttää
neljä tuntia ennen koneen lähtöä.
Tuo metromatka, jonka vietimme rinkat selässä seisten
suhteellisen täydessä metrossa, tosiaan kesti sen tunnin ja vartin. Mukavana
yksityiskohtana vielä eräällä asemalla huomasimme, kun suurin osa matkustajista
yhtäkkiä hyppäsi ulos ja kohta metroon tuli tilalle väkeä hirveä määrä. Alkuun
olimme ajatelleet, että ilmeisesti lentokentälle ei sitten ole menossa kuin
muutamia henkilöitä mutta tämä uuden väen tunku tuotti meissä hämmennystä.
Hetken kuluttua huomasimmekin metron lähdettyä asemalta, että kuljemme väärään
suuntaan.
Nousimme ylös ja menimme lähemmäksi metrokarttaa, jossa oli
kyseisen aseman alla ollut pienellä präntättyä tekstiä, jonka nyt halusimme
lukaista. Sen mukaan kyseisellä asemalla tuli vaihtaa metroa, jos kello oli
alle 22.00. Niinpä tämän tiedon kera jäimme pois seuraavalla (tai oikeastaan edellisellä)
pysäkillä, vaihdoimme metroa ja jäimme tuolle vaihtoasemalle odottamaan oikeaa
metroa. Tämä kikkailu aiheutti meille vain noin viiden minuutin viivästymisen,
eikä se tuottanut sen suurempia huolia. Lähinnä mieleemme jäi vain ajatus
siitä, kuinka eräs paikallinen oli tuijottanut meitä tuolloin aiemmin pitkään
aivan kuin miettien, että pitäisiköhän näille mainita tuosta poisjäämisen
tarpeesta – eipä sitten päättänyt mainita mitään.
|
Aurinko laskee taakse jäävän Shanghain horisonttiin - näkemiin Shanghai! |
Pudong International
Airport
Pudongin lentokenttä toi tullessaan meillä jälleen jotain
uutta, vaikka olemmekin nähneet jos ties kuinka monta aasialaistakin
lentokenttää. Check-inin olimme tehneet netissä edellisenä päivänä ja nyt
edessä oli vain pitkä jonotus laukkujen jättämiseksi. Laukkutiskille
saavuttuamme, meiltä tivattiin Intian viisumia, jota meillä ei tosiaan ollut
etukäteen hankittuna. Virkailijan mukaan kuulemma vain japanilaiset voivat
hakea viisumia maahan tullessaan. Mainitsimme virkailijalle olevamme Suomesta ja
että niin ollen myös meille sellainen viisumi voidaan paikanpäällä myöntää. Parin tukitirehtöörin
ja ilmeisesti jonkin puhelinsoiton jälkeen myös virkailijamme tuli
vakuuttuneeksi asiasta. Ilmeisesti sillä oli jotain merkitystä hänelle, että
kyseessä oli meidän ensimmäinen matka Intiaan samaisena vuotena, tiedä häntä.
Kun viimein saimme annettua laukut liukuhihnalle, saimme
kehoituksen mennä lähellä sijainneeseen ”luggage check room”:iin, jonka jälkeen
meidän piti kuulemma vielä tulla takaisin tiskille. Hämmentyneinä teimme työtä käskettyään ja menimme
kyseiseen huoneeseen, jonne rinkkamme oli matkannut. Huoneessa ollut virkailija
halusi välttämättä avata ja haistaa rinkassa ollutta pepsipulloa, joka sisälsi
vettä. Tuosta kaverista se oli niin kummaa, että miksi pepsi pulloon oli
laitettu läpinäkyvää litkua ja siihen oli pakko todeta, että täällä on aika
kuuma. Tarjouduimme maistamaan omaa vettämme mutta ilmeisesti yhden pullon
haistaminen riitti. Samaisessa taskussa ollut bonaquapullo, joka myös oli
vedellä täytetty ei ilmeisesti vaatinut haistelua sen enempää.
Tuon kummallisen tarkistuksen jälkeen saimme leiman
matkatavaralipukkeeseemme ja palasimme takaisin samaiselle
laukku-checkin-tiskille, jossa kaveri ei sitten edes halunnut nähdä leimaa vaan
ohjasi meidät menemään turvatarkistusta kohti. Tuo käsimatkatavaroiden
turvatarkistus tuntui jotenkin lepsulta, erityisesti kun kyseessä oli Kiina,
kun siellä kaksi monitoria tarkkailevaa kaveria tuntuivat laiskasti katselevan
enemmän ympärillensä kuin itse monitoriin. Vähän ajan kuluttua tämäkin asia
selvisi, kun kyseessä oli vasta esitarkistus ennen passien tarkistuspistettä ja
sitä seurannutta turvatarkistuspistettä. Olisihan tämäkin pitänyt arvata, että
ei se yksi läpivalaisu vielä mihinkään riittänyt.
Turvatarkistusten jälkeen olimme lopulta valmiit tuhlaamaan
loput ~30 yuania, jotka olimme jättäneet lentokenttäostoksia varten sekä
menemään viimein lentokoneeseen. Ainoa huoli tässä vaiheessa oli enää se, että kaikissa
tauluissa meidän koneemme määränpääksi oli merkitty
Delhi, vaikka matkalipuissamme
kyllä luki kohteeksi
Mumbai. Mutta eihän tälläisiin pikku nyansseihin tule
tarttua liian vakavasti, vai kuinka? Korkeintaan lopputuloksena olisi
ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun hyödynnämme
Air Indian palveluita, mikäli
määränpää ei osuisi ihan nappiin.
Neljä tuntia oli juuri optimaalinen aika varata
lentokentälle menemiseen, sillä ostosten jälkeen pääsimme suoraan kävelemään
koneeseen puoli tuntia ennen sen lähtöä. Aikaa ei siis jäänyt liioin
odotteluihin. Tästä matkamme jatkuukin sitten kohti toistaiseksi vielä
tuntematonta kohdetta – maa oli kuitenkin jo valittuna ja tarkkaan tiedossa...
India – here we come!
- Two Backpackers
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
kirjoita tähän kommenttisi